Ako vybrať turistický varič

Nástroj na prípravu jedla, či na premenu snehu v životodarnú vodu. Vaše pohodlie alebo dokonca prežitie môže závisieť na tomto kuse vybavenia. Zistite, ako vybrať ten najvhodnejší.
 

jak-vybrat-turistický-vařič2

Polárnik Jaroslav Pavlíček v osemdesiatych rokoch minulého storočia formuloval niekoľko kritérií na výber variča, ktoré nepopiera asi nikto: "výhrevnosť, cena, viacúčelovosť paliva, váha variča vzhľadom k výkonu, poruchovosť a toxickosť spaľovaných látok." Štyridsať rokov po tomto stručnom návode, ako varič vyberať, prichádzame k nie úplne povzbudivému zisteniu, že rovnako ako v osemdesiatych rokoch, ani dnes nie je žiadny z existujúcich typov ideálny vo všetkých ohľadoch. S týmto prehľadom však ľahko vyberiete taký, čo sa hodí práve pre vás a práve pre výpravy, aké podnikáte.

Plynové jednoduché

Základnou dilemou, ktorú rieši každý kto varič potrebuje, je benzín alebo plyn. Najviac sa predávajú plynové variče, ktoré sa namontujú na kartušu naplnenú zmesou propánu a butánu, prípadne propánu a izobutánu. Skôr sa vyrábali aj čisto propánové typy, ktoré sa hodili do veľmi nízkych teplôt; boli však zároveň nebezpečne explozívne.

Plynové variče sú ľahké, skladné a ovládanie je aj pre úplného začiatočníka. Jednoducho nasadíte varič na kartušu, otočíte kohútikom a škrtnete zápalkou alebo zapaľovačom. Niektoré sofistikovanejšie modely majú v horáku zabudovanú iskru, potom stačí stlačiť príslušné tlačidlo či páčku.

Väčšina varičov a kartuší sa prepája na rovnakom princípe - skrutkovacím závitom. Skoro všetky značky na trhu sú teda kompatibilné a kartušu od Primusu tak môžete použiť napríklad na varič  od Varu, Colemana či Karrimoru. Výnimkou sú len bajonetové variče od Campingazu, tie fungujú len s kartušami rovnakej značky.

Starší napichovací systém, kedy je po prvom prepojení variča a kartuše nutné oboje zachovať v jednom kuse až do vyčerpania plynu, pre svoju nepraktickosť už takmer vymrel.

Pri vyberaní variča je dôležité hľadieť hlavne na stabilitu - nožičky by mali byť pevné a zároveň dosť do šírky, aby udržali bez problémov aj väčšiu nádobu. Niektoré firmy (napríklad pri vybraných modeloch japonského Soto) ponúkajú dva varianty nožičiek: na bežný ešus do dvoch litrov a pre väčšiu nádobu.

Určite venujte pozornosť samotnému horáku: roky sa robili vypúlené smerom nahor, tým bol ale plameň vystavený vetru a dochádzalo tak k značným energetickým stratám. Niektoré novšie typy preto horák umiestňujú do roviny s malým prstencom či do jamky, do ktorej poryvy vetra nezasiahnu alebo zasiahnu o poznanie menej.

Okrem pevnosti a stability stojí za to brať do úvahy ešte jedno kritérium: skladnosť. Ak je horák s nohami v jednom kuse, bude v prepravnom stave väčší ako keď je oboje rozdelené do dvoch kusov.

Zatiaľ čo prípadná neskladnosť znamená nanajvýš trochu viac miesta v batohu, ďalšie kritérium je naozaj podstatné: jednoduchosť manipulácie. Rozhodne stojí za to si varič vyskúšať nielen keď máte holé ruky, ale napríklad aj v palčiakoch. Keď okolo sviští nárazový vietor a rukavice nechcete dávať dole ani na pár sekúnd, tak ste úprimne radi za varič, ktorý týmto drobným testom pri kupovaní prešiel.

Priaznivcom plynu v posledných rokoch nahráva rastúci výber kartuší: okrem klasických sa teraz dajú kúpiť aj zimné. Tie sa plnia plynovou zmesou namiešanou tak, aby bola odolná aj voči teplotám okolo mínus dvadsať a niektoré navyše majú zabudovanú vložku z absorpčného papiera, ktorá zrýchľuje premenu skvapalneného plynu vo vnútri kartuše do plynného skupenstva. Aj so všetkými novými zmesami však zostáva faktom, že na zimné varenie je plynový varič spoľahlivý len vtedy, ak sú teploty mierne pod nulou.

kartuše

Akonáhle začnú klesať pod mínus desať a nižšie, treba podnikať opatrenia ako kartuša pod bundou prípadne kartuša na noc v spacáku a niekde okolo mínus pätnásť či dvadsať už vám nepomôže ani plynová kartuša, na ktorej je napísané, že vydrží do mínus dvadsaťsedem. Občas je na niektorých uvedená poznámka, že ide o špeciálnu zmes plynu; testovali sme opakovane rôzne značky v nadmorskej výške medzi dvoma a troma tisíckami pri teplotách okolo mínus dvadsať a neprešla jediná. S plynom jednoducho v tejto teplote zostanete bez vody a teplého jedla.

Okrem teplotných limitov, môže nevýhodou varenia na plyne byť tiež fakt, že sa zle odhaduje, koľko plynu je ešte v kartuši. Chce to trochu cviku, aby ste to trafili.


Spoľahlivé benziňáky

Okrem niekoľkých vyššie zmienených praktických nevýhod je tu ešte jedno kritérium, ktoré môže z výberu plynový varič vyradiť. A tým je krajina, kam sa na výstup chystáte. Nie všade sa totiž kartuše dajú kúpiť a ak cestujete lietadlom, so sebou ich z bezpečnostných dôvodov vziať nemôžete. Pre takéto destinácie, rovnako ako zimné hory, je voľba jediná: benzínový varič.

Je drahší, ťažší a zaobchádzanie chce trochu cviku, ale pozitíva sú aj tak značné: nikdy nezamrzne a palivo zoženiete všade. K variču väčšinou dostanete sadu trysiek, ktoré sa menia podľa typu paliva. Trysku s písmenkom K použijete pre prívod kerozínu (teda petroleja) alebo nafty. Značka IG značí technický benzín a bezolovnatý benzín od pumpy - jednoducho čistejšie palivá.

Dýza je pri benzínových varičoch najslabším miestom, obzvlášť ak máte možnosť zaobstarať len nekvalitné palivo, čo v Ázii, Afrike alebo Južnej Amerike nie je nijako neobvyklé (ani filtrovanie cez jemnú látku nerieši všetky nečistoty). Výrobcovia niektorých drahších modelov na to myslia a tak do nich pridávajú samočistiaci mechanizmus: využíva napríklad otrasy batohu pri chôdzi. V dýze je gulička, ktorá týmto pohybom priestor sama čistí.

To čo mnohých od kúpy benzínového variča odrádza, je okrem vyššej ceny tiež zložitejšie zaobchádzanie. Namiesto jednoduchého otočenia závitu je potrebné varič takzvane naštartovať: teda spustiť premenu kvapalného paliva na plynné skupenstvo. Moderné benziňáky sú však v tomto o míle ďalej než ich o dvadsať - tridsať rokov starší predkovia, ktorých zapaľovanie niekedy vyžadovalo značnú zručnosť.

Treba dodať, že benzínový varič je síce spoľahlivý, má však svoje zraniteľné miesta: a nielen trysku. Je to tiež tlaková pumpička, v ktorej je čas od času potrebné kontrolovať tesnenie a tiež ju premazať.

Niektoré variče sú obojaké - dajú sa na ne pripojiť ako plynové bomby, tak fľaše s benzínom alebo petrolejom. To umožňuje väčšiu improvizáciu. Trebárs pri bivakovaní alebo alpských nocľahárňach ľudia často nechávajú poloprázdne kartuše pre ďalších prichádzajúcich. Vďaka tomu ušetríte palivo.

Liehové a drevené alternatívy

Osobitnou kapitolou sú variče na tekutý alebo tuhý lieh, existujú dokonca aj modely na drevo. Posledné spomínané sa v našich končinách takmer nepoužívajú: nie sú práve ľahké a kto chce variť na dreve a má k nemu prístup, ten si proste urobí oheň.

Pokiaľ ide o variče na pevný aj tekutý lieh, dajú sa odporučiť skôr na ohrev vody než na skutočné outdoorové varenie. Ich hlavnou výhodou zostáva nízka cena a odolnosť mrazu. Nevýhody ale nakoniec aj tak prevážia: na liehu je varenie na dlhé lakte.

Vychytávky

Efektivita varenia sa dá vylepšiť nielen typom variča alebo kartušou vhodnou pre dané ročné obdobie, ale tiež tým, ako pasuje ešus na varič. Nejde len o dobrý balans, ale hlavne o unikajúcu energiu medzi horákom a dnom nádoby. Ideálne je, keď sa plameň nesústredí na nič iné, len na dno ešusu, ktorý je nad ním. Čo vo veterných podmienkach často hapruje a preto sú tu závetria, ktoré vytvoria pre plameň pokojný kút. Dajú sa dokúpiť pre väčšinu varičov, ktorých tento typ problému môže potenciálne prenasledovať.

Tento typ únikov dobre upravujú nedávno vyvinuté systémy, kde je varič a nádoba jedným celkom. Hovorí sa im tiež jetboil, po najznámejšom výrobcovi týchto kompaktov. Riešenie v jednom kuse je veľmi efektným a rýchlym spôsobom, ako ohriať vodu. Na druhú stranu na nejaké väčšie vyváranie, zvlášť pri viacerých ľuďoch, sa nehodia. Populárne sú hlavne medzi lezcami na rýchle varenie pod skalou: trekeri idú skôr cestou klasických varičov. A to už sú benziňáky alebo plyňáky.


Plynové variče - hlavné výhody a nevýhody

 

+ sú ľahké

- nefungujú pri nízkych teplotách

+ ľahko sa ovládajú

- v niektorých krajinách nekúpite kartuše a do lietadla ich vziať nemôžete

+ plameň zapálite okamžite

- ťažko sa odhaduje, koľko zostáva paliva

+ ľahká regulácia plameňa

- palivo vyjde drahšie

+ väčšinou sú lacnejšie

- lacnejšie modely zle vzdorujú vetru

+ skladnosť

 


Benzínové variče - hlavné výhody a nevýhody

 

+ fungujú pri akejkoľvek teplote a nadmorskej výške

- obsluha a údržba vyžaduje cvik

+ sú ekologickejšie: obal na palivo recyklujete

- vyššia cena

+ je ľahké kontrolovať množstvo spotrebovaného paliva

- neskladnosť

+ sú stabilné, lebo majú ťažisko nižšie

- vyššia váha