Millet – najlepšie veci do hôr sa rodia priamo v horách
HUDY Team / Millet
5 minut čtení
„Zážitok nemusí byť vždy príjemný, ale vždy musí byť silný,“ hovorí staré outdoorové príslovie. Von vyrážame aj preto, aby sme sa cielene vystavili medzným situáciám. „Siahnutie si na hranu“ je práve to, čo nás posúva ďalej – zmysel opúšťania komfortnej zóny.
Ani tie najsilnejšie zážitky ale nesmú ohroziť naše zdravie a život. V náročných horských podmienkach to závisí nielen na skúsenostiach a na odhade počasia a síl, ale aj na kvalite vybavenia. Von je proste dobré len to najlepšie, čo platí ako pre horské výstupy, tak aj pre freeride, skialpy a ďalšie zimné športy. Synonymom kvalitného vybavenia zaisťujúceho bezpečnosť pri zážitkoch na hrane je aj francúzska spoločnosť Millet.
Outdoorové oblečenie a výbavu dnes vyrába doslova kde kto. Na spodnom konci pomyselného rebríčku kvality sa tisnú desiatky „no name“ ázijských značiek. Na hornom prestížnom konci nájdete len niekoľko málo veľkých mien, preverených ako časom, tak aj skúsenosťami najlepších svetových športovcov na tých najsmelších výstupoch, prechodoch a expedíciách. Ich dobrodružstvá sa nielen zapísali do histórie, ale taktiež ukázala, akému oblečeniu, batohom alebo spacákom sa dá veriť.
PRíbEh podnikavEJ rodiny Millet
Jedným z najznámejších a najrešpektovanejších výrobcov outdoorového vybavenia je francúzska firma Millet. Pri jej koreňoch stála v roku 1921 podnikavá dvojica zo Saint–Fons neďaleko Lyonu. Marc Millet s manželkou začínali v malej krajčírskej dielni šitím plátených nákupných tašiek. Zlom prišiel o sedem rokov neskôr so sťahovaním do alpského Annecy. Vysoké hory mladý pár nasmerovali na potreby dobrodruhov, ktorí do nich vyrážali. Záujemcov o nový šport vtedy nebolo mnoho, takže Milletovci museli prejaviť aj obchodnú odvahu s poriadnou dávkou vizionárstva. Prvé batohy začali šiť už v roku 1934.
S koncom 2. svetovej vojny prevzali rodinnú firmu synovia Raymond a René Milletovi. Invencia ich neopúšťala – vyvinuli napríklad batoh do vysokohorských podmienok, vybavený nosným rámom. Šťastnú ruku mali aj s výberom spolupracovníkov. Dali sa dokopy napríklad s francúzskym horolezcom Louisem Lachenalem, ktorý potom 2. júna 1950 ako prvý človek na svete stál na vrchole osemtisícovky. Bola to Annapurna (8091 m) a Lachenalovým parťákom bol vtedy Maurice Herzog – neskôr francúzsky politik, starosta Chamonix a autor slávnej knihy Veľké himalájske dobrodružstvo. Športová senzácia rodinnej firme zásadným spôsobom zdvihla kredit. Lachenal s Herzogom totiž na Annapurne samozrejme mali vybavenie Millet.
Z Everestu k AlpskEJ trilógii a zase NASPäť
Nasledovala dlhá záplava outdoorových úspechov, ktoré by vyšli aj na knihu. Z veľkých mien, dobytých vrcholov a dobrodružstiev na hranici ľudských možností spojených so značkou Millet zmienime aspoň tri.
V máji 1978 Reinhold Messner ako prvý na svete vystúpil bez kyslíku na Mount Everest (8 848 m). „Úplne tým šokoval horolezeckú a lekársku verejnosť,“ dočítate sa na Wikipédii. Čo myslíte, že mal Messner na sebe?
V marci 1987 sa dvaja francúzski horolezci (a zároveň aj technickí poradcovia Milletu) Christophe Profit a Eric Escoffier stretli na súťaži o čo najrýchlejšie zdolanie troch „veľkých severných stien“ v Alpách: Grandes Jorasses (4208 m), Matternhornu (4478 m) a Eigeru (3970 m). V legendárnej „alpskej trilógii“ zvíťazil Profit, ktorý všetky tri výstupy zvládol za štyridsať hodín. Tento hviezdny výkon stál pri zrode moderného alpského štýlu lezenia.
A konečne je tu máj 2001 a Marco Siffredi – vtedy len dvadsaťdvaročný francúzsky horolezec. Len deň po svojich narodeninách vylezie na Everest a potom z najvyššej hory sveta zíde na snowboarde tzv. Nortonovým kuloárom v severnej stene. Šialenstvo? Nie, pokiaľ vám praje šťastie a máte dobrú výbavu, ktorá vás podrží aj v tých najextrémnejších podmienkach.
Prečo je dobre myslieť zeleno?
Výbava Millet nie je len „dobrá“. Je vynikajúca, a to najmenej v troch ohľadoch. Francúzska firma po prvé dlhodobo vsádza na technologické inovácie. Už v roku 1964 napríklad predstavila batoh vyrobený celý z nylonu. Volal sa Sherpa 50 a z dnešného pohľadu pôsobí snáď trochu smiešne. Poznáte hádam iné batohy než zo syntetických vláken? Pred viac než polstoročím to ale bola revolúcia. Nylon je ľahší a pevnejší než vtedy používaná bavlna, a navyše aj lepšie odoláva rozmarom počasia. Rovnakým zlomom bola v roku 1977 prvá bunda Millet s membránou Gore–tex.
Francúzska firma si dobre uvedomuje, že veci na von by mali nielen skvele slúžiť, ale taktiež skvele vyzerať. Aj preto dostáva ceny za dizajn, napríklad za topánky Everest boots alebo za bundu ULZ zip jacket, obidve od spoločnosti L'observateur international du design.
Do tretice nesmieme zabudnúť ani na životné prostredie. Logická úvaha hovorí: „Ľudia budú do hôr vyrážať len tak dlho, ako dlho budú tie hory krásne, neporušené, panenské, divoké…“ Ďalšie prívlastky si dosaďte sami, ale outdoorová firma je proste s ekológiou spojená omnoho viac, ako napríklad automobilka alebo pekáreň. „Zelené podnikanie“ a program korporátnej spoločenskej zodpovednosti (CSR) sú tu absolútnym základom. Starosť o svoje okolie a znižovanie negatívnych dopadov tu vôbec neznie ako fráza.
Vlastne je to celkom jednoduchá rovnica. Je potrebné vyrábať čo najodolnejšie produkty, ktoré spotrebiteľovi čo najdlhšie vydrží. Ekologická stopa je tým menšia, čím neskôr si pôjdete kúpiť novú vec. Práve preto človek mysliaci na prírodu preferuje kvalitu pred kvantitou. Bunda na desať rokov je zákonito „zelenšia“ než čínsky výrobok na rok. Millet vyrába hlavne v Európe (aj preto, aby znižoval energiu na dopravu), starostlivo sleduje odpady, používa len perie a ďalšie zvieracie produkty s dohľadateľným pôvodom, šije hlavne z materiálov, ktoré sa dobre recyklujú… Ekologické štandardy ako je napríklad Low impact alebo Bluesign sú logickou voľbou. V oblečení a s výbavou Millet preto môžete vyraziť von s príjemným pocitom, že neškodíte prírode ani ľuďom.
Pod dohľadom horských vodcov
Toto všetko je príjemný a dôležitý bonus, ale spotrebiteľa nakoniec aj tak najviac zaujíma, ako dobre outdoorové produkty fungujú „v teréne“ a do akej miery ho ochráni pred nepriazňou počasia. Firma Millet vsadila na spoluprácu s tými najpovolanejšími. Oblečenie, batohy, spacáky a ďalšie výrobky už od roku 2009 vyvíjajú s členmi Compagnie des Guides de Chamonix (Spolok horských vodcov v Chamonix). Pokiaľ ho snáď nepoznáte, mali by ste vedieť, že ide o najstaršiu a najprestížnejšiu organizáciu svojho druhu na svete (funguje od roku 1821, teda už cez dvesto rokov!).
Millet vybavuje všetkých asi 250 členov spolku a dvadsať z nich navyše tvorí aj užšiu expertnú skupinu. Hovorí do návrhov dizajnérov, podieľajú sa na vývoji prototypov, testujú ich v najnáročnejších podmienkach… Do predaja sa teda dostane len to, čo používajú sami horskí vodcovia – tí, ktorí pre vás v prípade nejakého prúseru vo francúzskych Alpách budú nasadzovať svoje životy. Ale prečo by sme to zdĺhavo vysvetľovali? Pozrite sa na film „Guides et Compagnie“, aby ste si sami urobili predstavu, ako také testovanie s horskými vodcami v Chamonix prebieha.
HUDYsport je výhradným dovozcom a distribútorom produktov firmy Millet od roku 2003 a náš tým je vo francúzskych Alpách každý rok hosťom v Millet Base Campu. Dáva nám to možnosť vybavenie ešte raz osobne preveriť predtým, než vám ho ponúkneme. Priamo v horách, kde sa všetky tie skvelé veci rodia a do ktorých sú určené.
Vybavte sa od Millet pre vaše aktivity v kolekcii na eshope.