Recenzia turistického batohu deuter Aircontact Lite 50+10
Ivan Brezina
Batoh deuter Aircontact Lite 50+10, to je univerzálny spoločník, s ktorým bez problémov zvládnete víkendový prechod horského hrebeňa aj dlhý trek v odľahlých končinách sveta. Neveríte? Prečítajte si recenziu z pera novinára a cestovateľa Ivana Breziny, ktorý batoh podrobil dôkladnému testovaniu.
Batoh značky deuter nosím na chrbte už mnoho rokov ako takzvaný „daypack“. Na ceste do práce a rôznych pochôdzkach ma sprevádza skoro každý deň. S horskými modelmi som zatiaľ tú česť nemal. Vlastne som ani nič nevedel o histórii tejto nemeckej spoločnosti. Až v rámci testovania som sa dočítal, že sa jedná o jedného z vôbec najstarších výrobcov turistických batohov na svete. Korene spoločnosti siahajú až do roku 1898, skúsenosti teda v deuteri už nazbierali viac ako dosť.
Batoh je pre mňa natoľko intímnym spoločníkom, že ho mením len veľmi nerád. Môj starý batoh toho pamätá naozaj veľa. Ako v porovnaní s osvedčeným modelom dopadne novinka od deuteru?
KonŠtrukcIA
Batoh má dve oddelené komory, čo ocenia predovšetkým systematici, ku ktorým sa radím aj ja. Toto usporiadanie umožňuje zorganizovať si veci podľa osobných preferencií. Nič vďaka tomu zložito nehľadáte a výbavu jednoducho nahmatáte napríklad aj v úplnej tme. Delenie na dve komory sa hodí aj v prípade, že vás na cestách prekvapí dážď. Mokré oblečenie jednoducho oddelíte a vyhnete sa tak riziku, že vám to suché navlhne. Pokiaľ vyrážate na dlhšiu akciu do miest s obmedzeným zásobovaním, môžete spodnú komoru vyhradiť jedlu.
Horná komora má na chrbte ploché vrecko. Výrobca ju predurčil pre vodný vak, čo dokladá otvor pre hadičku s náustkom. Vrecko mi dobre poslúžila aj na mapy, písomnosti a ďalšie ploché predmety. Veko hornej komory sa dá odopnúť, čo zvyšuje variabilitu batohu. Pokiaľ práve chcete len „kufor“ na chrbát, napríklad aby ste pod skalu doniesli lano, môžete ho kľudne nechať doma. Vo veku sa nachádzajú dve vrecká – vnútorné na doklady a ďalšie cennosti, vonkajšie napríklad na bundu. Ako je pri batohoch deuter zvykom, nechýba ani návod na signalizáciu v núdzových situáciách. Zatiaľ som ho našťastie nikdy nepotreboval, ale považujem ho za užitočný detail zvyšujúci bezpečnosť pri pohybe v horskom teréne.
Podstatnou vlastnosťou spodnej komory je dvojvrstvová konštrukcia. Väčšina užívateľov batohu sem najskôr umiestni spacák a náhradné oblečenie, ktoré potom dve vrstvy látky omnoho lepšie ochránia pred dažďom. Kto, ako ja, v horách niekedy zmokol až „na kosť“, dobre vie, aké to môže byť dôležité. Nocľah v suchom spacáku patrí k základným predpokladom psychickej pohody a správnej regenerácie síl.
Obidve komory rozdeľuje priehradka so zipsom. Rozopnutím získate priestor s objemom 50 litrov, ktorý sa navyše dá vďaka sťahovaciemu golieru pod vekom zväčšiť na celkových 60 litrov. A to už postačí aj na týždňovú akciu „na ťažko“. Pred dvomi rokmi som s rovnako veľkým batohom absolvoval mesačný trek v himalájskom Zanskaru, samozrejme s občasnou možnosťou doplnenia jedla.
Na čelnej strane batohu nájdete ľahko prístupné veľké vrecko s horným sťahovaním a pružnými bočnými panelmi. Hodí sa nielen na veci, ktoré potrebujete mať stále po ruke, ako je napríklad bunda, ale aj na prilbu alebo mačky. Tie by som ale radil zabaliť ešte do obalu, pretože materiál vrecka nie je príliš odolný proti prípadnému prerezaniu. Ďalšie dve menšie sieťované vrecká sa nachádzajú na bokoch batohu. Využiť ich môžete mnohými rôznymi spôsobmi. Osobne by som do nich dal napríklad použité ponožky, od ktorých tak vo vnútri nič nenapáchne.
Bedrový pás výrobca opatril dvomi malými vreckami na drobnosti, ako je napríklad nôž, čelovka či peňaženka. Sám v jednej nosím mobilný telefón, ktorý používam ako kombináciu foťáku a navigácie. Aby som sa k nemu dostal, nemusím batoh vôbec skladať. Proste len siahnem k pásu a fotím, alebo zisťujem, ako veľmi som zablúdil. Vo chvíľach núdze potom určite príde vhod signálna píšťalka integrovaná v pracke hrudného popruhu.
Komfort noSenIA
Pohodlie má na starosti premyslený chrbtový systém, ktorý deuter označuje ako Aircontact Lite. Skladá sa z niekoľkých vzájomne sa doplňujúcich častí. Jednu z nich tvoria dva segmenty oddelené medzerou, ktorá sa podobne ako komín stará o odvod telesnej vlhkosti. Rovnako ako ramenné popruhy a bedrový pás ich tvorí tvarovaná pena, zvonku zabalená v sieťovine, ktorá sa vyznačuje vysokou pevnosťou a veľkou pórovitosťou. Tento materiál výrazne zlepšuje cirkuláciu vzduchu, čo som si overil v horúcich dňoch v polovici mája. Vďaka batohu a kvalitnému funkčnému prádlu zostal môj chrbát skoro v suchu.
Oporu batohu dáva hliníkový rám v tvare písmena X. Zvonku ho nezbadáte, ukrýva sa v jeho chrbte. Pomáha prenášať váhu nákladu na nosný systém a čiastočne tlmí nárazy vznikajúce pri chôdzi.
Veľmi dôležitý je dostatočne dimenzovaný bedrový pás. Batoh by sme totiž nemali niesť ani tak na chrbte, kde je celý rad svalov, ktoré sa unavia a bolia, ako skôr na bedrách. Robustný bedrák batohu deuter Aircontact Lite 50+10 tvorí rovnaký priedušný materiál ako chrbát. Výrobca použil penu o dvoch rôznych hustotách, pás by sa teda mal lepšie prispôsobiť vášmu telu. Osobne som rozdiel nezaznamenal, potešilo ma však zapínanie bedráku. Ani pri dlhej chôdzi sa nepovoľuje, a to je podľa mňa najpodstatnejšie.
Komfort transportu na dlhšiu vzdialenosť závisí taktiež na kompaktnosti batohu. Pri testovanom modeli sa okrem klasického vertikálneho sťahovania starajú o kompresiu aj dva horizontálne popruhy naprieč hlavnou komorou. Počas niekoľkých „víkendoviek“ som batoh proste zmenšil na objem, aký som práve potreboval, a náklad tak mal uložený v ideálnej polohe.
Pridajme ramenné popruhy anatomicky vytvarované do podoby písmena S a systém označovaný výrobcom ako Vari Quick. Vďaka nemu je možné ľahko nastaviť veľkosť chrbta a batoh tak prispôsobiť postave užívateľa. Keď to všetko spočítame, máme pred sebou kúsok, ktorý sa nosí viac než pohodlne. Preveril som to napríklad pätnástimi kilogramami nákladu na päťdennom vandre poľskou Haličí. Večer som bol o poznanie menej polámaný ako so svojim starým batohom „dedkom“.
Odolnosť (mechanická aj proti vode)
V technickej špecifikácii batohu sa dočítate, že je vyrobený z materiálu Super-Polytex v úprave ripstop. Bežnému užívateľovi to nič nepovie, takže sa uspokojme s konštatovaním, že ani po niekoľkých náročných akciách som na ňom nikde nenašiel odreté miesta, nie to ešte trhliny. Prudký dážď ma v horách s batohom nezastihol. Simulácia so záhradnou hadicou ukázala, že materiál je síce vodeodpudivý, ale stekajúce pramienky po nejakej dobe prepustí. Neprekvapilo ma to, nejde predsa o lodný vak.
Prístup k nákladu a možnosť upnutia ďalšieho materiálu
Do hlavnej komory sa lezie zhora, a to po odklopení veka a povolení zdrhovadla golieru. Na jednom z diskusných fór som narazil na názor, že by sa hodil aj vstup zboku, osobne si to však nemyslím. Ďalší zips by len zvýšil riziko preniknutia vody k uloženému vybaveniu. Do spodnej komory sa pohodlne dostanete polkruhovým zipsom, samozrejme krytým légou. Za zmienku stoja aj transportné pútka na trekové palice alebo cepín. Opäť je to drobnosť, ale príjemná.
HmotnosŤ
Podľa výrobcu batoh váži 1670 gramov, nejedná sa teda o ultralight model, ale v živote je proste vždy „niečo za niečo“. V tomto prípade pár gramov navyše platíte za zvýšený komfort nosenia.
Čo sa podarilo
- Všestrannosť. Vďaka jednoduchej kompresii a širokej výbave sa batoh hodí na akékoľvek akcie od víkendoviek až po dlhšie horské prechody „na ťažko“.
- Komfort nosenia. Batoh skvele sedí na chrbte. Nosný systém veľmi dobre tlmí nárazy vznikajúce pri chôdzi.
- Členitosť. Dve hlavné komory a celkom osem vreciek rôznych veľkostí umožňujú prehľadné uloženie vecí.
Čo sa naopak nepáčilo
- Absencia integrovanej pláštenky. Jedná sa o daň za odľahčenie. Pokiaľ vám pláštenka chýba, dá sa dokúpiť. Alebo si proste ako ja kúpte pončo, ktoré ochráni vás aj batoh.