Ako správne istiť?
VŠEOBECNÉ ZÁSADY
- Naučiť sa istiť v súlade s logikou troch princípov.
- Čím nižšie je lezec nad zemou, tým viac je potrebné istiť s napnutým lanom a s najvyššou koncentráciou. V tejto fáze musí zrak istiaceho stále sledovať lezca. Lezec by mal podľa okolností zakladať lano do postupového istenia až vo chvíli, keď je pásom na jeho úrovni.
- Ak je prvolezec vyššie nad zemou (na umelej stene väčšinou nad treťou, štvrtou expreskou), rastie význam dynamického istenia, aby sa predišlo tvrdým nárazom padajúceho do steny. Plynulé zabrzdenie pádu tiež znižuje strach z padania u prvolezcov.
- Pri povoľovaní lana k lezcovi je vhodné urobiť jeden, dva kroky k stene, súčasne povoliť lano v istítku a nakoniec, keď lezec cvakne lano do expresky, urobiť zase jeden až dva kroky späť od steny. Táto metóda je najrafinovanejšou formou tréningu na podporu pozornosti, pretože istiaci je v pohybe.
- Urobiť na voľnom konci lana uzol, ktorý zamedzí nechcenému vyjdeniu lana z istiacej pomôcky.
BUĎTE POZORNÍ
Počas istenia sú bežné rozhovory medzi susednými istiacimi lezcami, zrak istiaceho často spočinie na peknej slečne a pod. To všetko na úkor sledovania isteného. Nadmieru prevesené lano býva tiež častým zlozvykom. Doteraz každý veril, že práve nepozornosť je hlavnou príčinou nehôd, v skutočnosti je to chyba pri istení.
ČO JE NAJDÔLEŽITEJŠIE
Perfektná pozornosť nie je ani uskutočniteľná, ani dosiahnuteľná! Preto musí byť naša technika istenia zvládnutá natoľko, aby bola úspešná aj pri zachytení nečakaného pádu v prípade, že nesledujem svojho partnera a myšlienkami som úplne mimo. Nie je však možné tolerovať:
- zanedbanie logiky troch princípov alebo dokonca chýbajúcu vzájomnú kontrolu spolulezcov
- prílišný preves lana
LEZTE BEZ PREVESENÉHO LANA
Príčiny pádov na zem môžu byť pri správnom nadviazaní nasledujúce: chybná obsluha istítka, prevesené lano u istiaceho alebo lano prevesené vinou prvolezca.
Prevesené lano zbytočne zvyšuje nebezpečenstvo pádu na zem. Preto by sa mal istiaci vyvarovať príliš voľnému lanu, na ktorom istí prvolezca. Platí to predovšetkým v prvých metroch cesty.
Často podceňované nebezpečenstvo: dĺžka voľného lana vznikajúca pri jeho naberaní prvolezcom pred zacvaknutím lana do expresky môže byť príčinou pádu až na zem!
LOGIKA TROCH PRINCÍPOV
Na základe dlhoročného pozorovania a analýz nehôd vznikol bezpečnostný koncept zhrnutý do pojmu „logika troch princípov“. Istiaca pomôcka a technika istenia sa pritom dajú prirovnať k stoličke s troma nohami. Ani jedna z troch nôh nesmie byť podrazená, inak stolička, resp. lezec spadne na zem.
- princíp: istiaci musí dodržať princíp brzdiacej ruky
- princíp: nič nesmie obmedzovať brzdiaci mechanizmus istiacej pomôcky
- princíp: reflexy istiaceho sú normálne (bez obmedzenia)
1. PRINCÍP BRZDIACEj RUKY
Aby mohla byť garantovaná kontrola nad priebehom lana, musí byť brzdné lano vedené napnuté medzi istítkom a brzdiacou rukou. Hoci len na zlomok sekundy pustené brzdiace lano môže mať fatálne následky.
(Pozn: brzdné lano je to, ktoré vychádza voľne z istítka, brzdiaca ruka zviera tento prameň lana.)
2. BRZDIACA MECHANIKA ISTIACEJ POMÔCKY
Bezpečnú funkciu istiacej pomôcky ovplyvňuje poloha brzdiacej ruky voči istiacej pomôcke. Istiace pomôcky fungujú na princípe brzdiaceho „ohybu“ lana. Lano prechádza istítkom cez malý rádius, a tak sa pri napnutí lana dostatočne pribrzdí alebo dokonca zasekne. Brzdiaca ruka ale musí v prípade pádu držať lano tak, aby brzdiaci mechanizmus fungoval.
3. REFLEXY ČLOVEKA
Zásadný význam má zvierací reflex. Ak hrozí, že sa lano pri páde lezca vytrhne istiacemu z rúk, zovrie podvedome dlaňou lano a súčasne ním trhne do protismeru k telu, nezávisle od toho, ako je istiaci vydesený. Vydesenie istiaceho naopak zvyšuje účinnosť zvieracieho reflexu. Držanie je kŕčovité.
AKO ZNÍŽIŤ RIZIKO PRI LEZENÍ
- istenie podľa „logiky troch princípov“
- dôsledná manuálna a vizuálna vzájomná kontrola medzi spolulezcami („partner check“)
- jasná komunikácia medzi lezcami, postupná výučba istenia
- pokiaľ možno čo najmenší preves lana, dynamické istenie prvolezca
Zlaté pravidlo: pri istení spolulezca musí vždy aspoň jedna ruka zvierať brzdné lano.
TIP: outdoor radca INFO@HUDY na stiahnutie v PDF...
Pozrite sa na vtipné ale pravdivé video, v ktorom uvidíte najčastejšie chyby ističa... A nezabudnite, ste to vy, kto má život parťáka vo svojich rukách.