TEST: Multipalivový varič SOTO Stormbreaker – zlomí aj búrku?!
Michal Sladký
6 minut čtení
Multipalivový varič Soto Stormbreaker je rozhodne veľmi zaujímavé technické dielo. Vo svojej nerezovej kráse vyzerá skvostne. Všetky ovládacie prvky sú príjemne tuhé a kladú presne taký odpor, aký potrebujete. Rôzne druhy plynu či benzínu, to všetko je varič schopný v okamihu premeniť na svetlo a najmä teplo. A na konkávnom horáku môže bleskom bublať vaša obľúbená káva. To najlepšie nakoniec – kedy ste naposledy videli niečo made in Japan?
Poďme sa pozrieť, čo na nás vypadne z krabice. V balení nájdeme samotný varič, adaptér pre plynovú kartušu, palivovú pumpu, hliníkovú podložku, sadu na údržbu, hromadu návodov, prepravné puzdro a fľašu saké… ehm, fľašu na palivo. Tešil som sa na návod v japončine, ale bohužiaľ tam nebol. Musel som sa zavďačiť návodu v češtine.
Určite vás zaujíma, ako varič zaťaží váš chrbát. Horák s hadičkou má hmotnosť 228 g, palivová pumpa 170 g, palivová fľaša 700 ml 166 g a adaptér na kartuše 56 g.
Horák
Klasické benzínové variče majú dva typy horákov, resp. rozptyľovačov plameňa. Pri prvom type je nad palivovou dýzou umiestnený kruhový pliešok. Používajú ho napr. variče Primus. Riešenie je to veľmi jednoduché a funkčné s tým, že umožňuje pohodlný prístup k dýze na jej výmenu či vyčistenie. Bohužiaľ je to riešenie dosť hlasné. Druhý typ rozptyľovača je založený na tom, že nad dýzou je opäť kruhový plech, avšak s väčším priemerom, a pod ním je zostava krúžkov z vlnitého plechu. Výhoda je, že je znateľne tichšia ako predchádzajúci typ. Používa ho napr. varič MSR Whisperlite, ale aj variče od spoločnosti Coleman.
Plynové variče používajú rozptyľovač, kde nad dýzou je kovová sieťka. Nad sieťkou je potom perforovaný plech, z ktorého vychádza samotný plameň. A presne taký horák používa testovaný varič. Pokiaľ porovnáte Stormbreaker s plynovým bratrancom Soto Fusion Trek, zistíte, že majú úplne totožné horáky – rovnaký priemer, rovnaký vyvýšený okraj. Fusion Trek má rovnako ako mnoho ďalších plynových horákov nasávacie otvory po strane, zatiaľ čo Stormbreaker ich má dole. To je dôležitá informácia a ešte si o tom niečo povieme ďalej.
Údržba
Horák je určený pre akúkoľvek zmes propán-butánu a akýkoľvek benzín. Palivová dýza nemá integrovanú čistiacu ihlu. Je nutné ju čistiť tak, že uvoľníte skrutku na spodku variča a k dýze pristupujete netradične odspodu. Skrutku je možné uvoľniť priloženým nástrojom alebo nástrčným kľúčom veľkosti 8 mm. Na čistenie výrobca pribaľuje samostatný drôtik. To nie je riešenie príliš vhodné na údržbu v teréne, pretože čistiaci drôtik môžete ľahko stratiť alebo zničiť. Pokiaľ ale budete používať len kvalitné palivá na to určené, verím, že postačí čistiť dýzu iba doma raz za dlhý čas. K prečisteniu celej sústavy od zvyškov paliva a prípadných drobných nečistôt na mriežke horáka však dochádza automaticky pri každom použití režimu AIR (pozri tiež nižšie), teda pri každej deaktivácii variča.
zážih
Horák má konkávny tvar s vyvýšeným okrajom, čo by malo byť riešenie odolnejšie voči vetru. V praxi ale aj tak potrebujete dodatočné závetrie, ktoré chráni priestor medzi horákom a dnom ešusu, pretože inak vietor berie plamene a ohrev trvá o poznanie dlhšie. Splyňovacia trubica na horáku značne urýchľuje predohrev variča. Horák sa zapaľuje zhora, teda podpálenie benzínu sa najmä v zime nemusí ihneď podariť. Čiastočne pomôže veľmi prchavý benzín, ale ani to nemusí stačiť. Na zapálenie je vhodný tryskový zapaľovač, ale ten je plnený butánom, ktorý v teplotách pod nulou musíte udržiavať v teple. Zápalka funguje, ale problémom môže byť vietor. Klasický zapaľovač nie je s varičom príliš kompatibilný, pretože nie je stavaný na zapaľovanie zhora, navyše prekáža zvýšený okraj horáka. S kresadlom sa mi v mínusových teplotách nedarilo varič zapáliť. Zážih propán-butánu je samozrejme bez problému.
stojan
Nožičky variča sú zhotovené z drôtu s hrúbkou 4 mm. V rozloženom stave sa varič presne zmestí do hrnca s vnútorným priemerom 18 cm. Je teda vhodný aj pre relatívne veľké ešusy. Zloženie a rozloženie nožičiek je naozaj vymakané. Skladanie prebieha tak, že nožičku na uvoľnenie aretácie musíte mierne zdvihnúť, otočíte ju proti smeru hodinových ručičiek a zacvaknete do základne vedľajšej nožičky. V zloženom stave je tak horák veľmi kompaktný a nehrozí jeho samovoľné rozloženie. Ak sa pozriete na variče od rôznych výrobcov, existuje niekoľko druhov nožičiek. Ja preferujem variče, kde sú nožičky z jedného kusu a nie sú na nich žiadne čapy.
Také nožičky sú pevné a nehrozí ich deštrukcia v teréne. Pokiaľ má varič pevné nožičky z plechu ako napr.. Soto Fusion Trek, spravidla sa skladajú otáčaním okolo horáka. V zloženom stave potom všetky nožičky trčia na jednu stranu, čo je trochu priestorovo náročné riešenie. Pri Stormbreakeri nožičky v zloženom stave presahujú priemer variča iba o svoju hrúbku, tj. o 4 mm. Za skladnosť má teda varič veľké plus. Nožičky však nemajú žiadnu rozšírenú základňu, čo v praxi znamená, že varič je nutné umiestniť na tvrdý povrch či priloženú podložku, inak sa môže boriť.
Hadička a konektory
Hadička variča je dlhá 28 cm (opletená časť) a je ľahko ohybná, čo považujem za veľkú výhodu. Ohybná hadička umožní položiť si palivovú fľašu či kartušu tak, ako potrebujete. Naopak tuhá hadička by mala tendenciu s varičom šmýkať, pokiaľ za chodu variča palivovú fľašu alebo kartušu beriete do ruky.
Koncovka hadice má samčí konektor. Samčí konektor na palivovej fľaši má na sebe poistnú objímku. Tá je odpružená, odsunie sa, zasuniete samčí konektor a objímka docvakne späť do východiskovej pozície. Skúšal som to ovládať v palčiakoch a pri troche cviku sa to dá zvládnuť.
Adaptér pre kartuše
Vzhľadom na to, že hadička je zakončená proprietárnym konektorom a nie závitom, pre varenie na plynových kartušiach musíte použiť priložený adaptér. Ten naskrutkujete na kartušu a hadičku cvaknete do adaptéra, pretože má rovnaký samčí konektor ako palivová pumpa.
Adaptér na kartušu má rozkladacie nožičky, ktoré umožňujú obrátenie kartuše hore dnom. Varič totiž umožňuje spaľovanie propán-butánu v kvapalnej forme, čo je veľmi dôležité pre zimné použitie. Ak sa totiž stlačený plyn v kartuši nechce vo väčšom mraze odparovať, jednoducho obrátite kartušu a idete ďalej. V zásade ani nemusíte používať kartuše so zimným plynom. Adaptér má dvojité tesnenie, to je vždy znakom kvality.
PALIVOVÁ PUMPA A FĽAŠA
Na použitie variča s benzínom je tu veľmi sofistikovaná pumpa. Tá má dve zvláštnosti. Jednak z nej trčí nie jedna, ale hneď dve hadičky, a potom má na sebe ovládacie koliesko. Dlhšia hadička je určená na transport paliva, kratšie nasáva vzduch. To tiež znamená, že pre správne fungovanie pumpy je nutné fľašu vždy pokladať ovládacím kolieskom nahor. Koliesko na pumpe potom prepína jednotlivé módy pumpy - stop, štart, run a air. Zároveň koliesko funguje aj ako regulátor plameňa.
V polohe stop sa fľaša tlakuje. Pre otočenie do ostatných režimov je nutné koliesko vysunúť. Pokiaľ to neurobíte, s kolieskom sa dá síce otáčať, ale ostatné módy sa neaktivujú. V režime štart palivová pumpa funguje ako karburátor, mieša palivo so vzduchom a do variča ide teda zmes, ktorú stačí iba zapáliť. Plameň tak nahreje splynovaciu trubicu. Potom je možné prepnúť koliesko do režimu run, ktorý je určený na varenie. V tomto móde potom môžete ovládať aj množstvo paliva, ktoré sa spaľuje v horáku.
Predohrev
Zaujímavý je na pumpe predovšetkým režim štart, ktorý je dôležitý pre predohrev variča. Čože, začuli sme tu slovo predohrev? Veď Stormbreaker predsa žiadny nemá, to majú iba klasické zastarané variče! Áno, aj Stormbreaker sa musí nahriať, ale záleží, ako si toto definujeme.
Klasický predohrev prebieha tak, že si do určeného miesta na variči nalejem trochu paliva a to následne podpálim. Palivo voľne horí a tým zahreje telo horáka alebo splynovaciu trubicu pre vlastné varenie. Taký predohrev Stormbreaker skutočne nemá. Pokiaľ by sme ale uvažovali o predohreve všeobecne ako o operácii, ktorá má za úlohu zahriať varič na prevádzkovú teplotu, aby sa palivo splyňovalo, potom aj Stormbreaker predohrev potrebuje. Je to však predohrev automatický a rýchly. Automatiku predohrevu zaisťuje ovládacie koliesko, ktoré nastaví všetko za vás. Doba predohrevu závisí od počasia, ale značne ju urýchľuje splyňovacia trubica, ktorá sa klenie nad horákom.
REŽIM START a run
Režim štart má však aj určité špecifiká. Vzhľadom na to, že podstatnú časť tlaku v palivovej fľaši spotrebujete práve v tomto móde, je potrebné fľašu natlakovať oveľa viac ako u iných varičov. Zatiaľ čo pri konkurenčných výrobkoch stačí podľa množstva paliva vo fľaši zapumpovať zhruba 20 až 40 krát, pri Stormbreakeri si zaposilňujete aj niekoľkokrát viac. Mám ešte jeden benzínový varič s klasickým predohrevom. Tam tlakovanie trvá asi pol minúty a pri teplote -4 °C predohrev zaberie niečo cez minútu. Pri Stormbreakeri je to presne naopak. Viac ako minútu tlakujem, pol minúty predhrievam. Ťahadlo pumpy v Stormbreakeri je ale veľmi komfortné a dobre sa drží, takže pumpovanie je vlastne radosť. V režime run je regulácia plameňa veľmi citlivá a vyrovná sa plynovým varičom. Varič je na pomery benzínových varičov veľmi tichý, je porovnateľný s plynovými varičmi. To je dané konštrukciou rozptyľovača plameňa.
Režim air
V režime AIR pumpa vypne prívod paliva a pustí do sústavy iba vzduch z fľaše. Tým dôjde k ukončeniu činnosti variča. Pri iných varičoch existuje systém, že trubička je v palivovej fľaši len jedna. V režime varenia je trubička vo fľaši dole a tým pádom ponorená v palive. Preto nasáva palivo. Na ukončenie varenia sa celá fľaša preklopí a tým sa trubička ocitne nad hladinou paliva a nasáva iba vzduch. Ten postupne zavzdušní celú sústavu a horák sa vypne. Systém Stormbreakeru je však znateľne rýchlejší, uhasnutie plameňa trvá asi 10 sekúnd, následne dôjde k postupnému poklesu tlaku vo fľaši. Na palivovej pumpe nájdeme ešte ukazovateľ tlaku. Nie, nie je to manometer, jedná sa o malý gombík, ktorý vplyvom narastajúceho tlaku vo fľaši postupne vylieza, ako pumpujete. Keď je vo fľaši správny tlak, gombík sa vysunie natoľko, že je vidieť červená ryska po jeho obvode.
PALIVOVÁ FĽAša
Filtre v hadičkách pumpy sú kovové, tie sú všeobecne lepšie ako filtre filcové. Závit pumpy je plastový. Ide však o plast pevný. Navyše ak by sa s pumpou niečo stalo, je možné dokúpiť náhradnú. Dodávaná palivová fľaša s objemom 700 ml má dobre riešený okraj otvoru, takže vylievanie paliva sa zaobíde bez odkvapov. Fľaša má väčší priemer hrdla ako fľaše iných značiek, preto je nekompatibilná na použitie s inými varičmi. Určite by bola krása, keby fľaša mala rysku pre maximálne plnenie na vnútornej strane, ale to som nevidel ani u iných výrobcov.
PRAKTICKÉ VARENIE
Predtým ako budete s varičom variť naostro, radím vám veľmi dôkladne si prečítať návod a niekoľkokrát si varenie nacvičiť, a to najlepšie v podobných podmienkach, ako budú panovať na samotnej akcii. Mne sa podarilo prvý deň varič dvakrát podpáliť. Tým myslím, že sa z neho vylial benzín a horel všade naokolo. Našťastie vonku a na betóne. Ako k tomu mohlo dôjsť?
Veľmi dôležité je palivovú fľašu dostatočne natlakovať. Naozaj pumpujte, kým sa na ukazovateli tlaku neobjaví červená ryska. Môže totiž dôjsť k tomu, že tlak paliva ešte pred ukončením predohrevu príliš klesne a palivo nedostrekne z dýzy až k rozptyľovaču plameňa. Palivo následne vytečie otvormi na nasávanie vzduchu na zem a tam chytí. Ak varíte v stane (NIKDY TO NEROBTE!), máte veľký problém. Ďalej je nutné v žiadnom prípade neprekračovať povolené maximum paliva vo fľaši, inak tu zostane málo priestoru pre vzduch. Fľaša teda môže byť dostatočne natlakovaná, ale malé množstvo vzduchu vo fľaši spôsobí, že tlak pri nahrievaní veľmi rýchlo klesá a benzín opäť môže vytiecť na zem a tam horieť.
-> TIP: V akomkoľvek prípade núdze je možné varič bleskurýchlo deaktivovať - zatlačením ovládacieho kolieska, a to v ktoromkoľvek aktívnom režime. Dôjde tak k okamžitému odstrihnutiu horáka od prívodu paliva.
Testy
Pokiaľ vás zaujímajú časy varenia, tu sú:
Ešus | Propán-bután plynný režim bez závetria |
Propán-bután plynný režim so závetrím |
Propán-bután kvapalný režim so závetrím |
Primus PowerFuel so závetrím |
|
Tenkostenný 14 cm | 4:49 (*5:33) | 4:34 | 3:18 | 2:56 | 2:45 |
Tenkostenný 16 cm | 4:09 (**5:18) | 3:31 | 3:05 | 2:39 | 2:24 |
* Silnostenný ešus 13 cm; ** Silnostenný ešus 15 cm
Testoval som varenie pol litra vody s rôznou veľkosťou nádob, rôznou hrúbkou stien a ďalej bez závetria a so závetrím. Môžete si teda porovnať vplyv závetria, vplyv veľkosti a hrúbky steny ešusu a rýchlosť rôznych palív. Na meranie s propán-butánom som mal k dispozícii dve kartuše naplnené asi z dvoch tretín zmesou 60% propán, 40% bután.
Vonkajšia teplota -4 °C, bezvetrie/vánok (0-1 Beauforta). Hrúbka hrubostenných hliníkových ešusov cca 1,5 mm, líšia sa priemerom. Hrúbka tenkostenných ešusov cca 0,7 mm. Ešusy použité s dodávanou pokrievkou. Teplota vody meraná presným teplomerom Greisinger 1710 s ponorným čidlom. Počiatočná teplota vody 0 °C. Voda naberaná z vonkajšieho zdroja stojatej vody. Jej množstvo merané kuchynskou odmerkou. Čas varu meraný do dosiahnutia 95 °C. Pokusy vykonávané v nadmorskej výške 375 m n. m. Čas meraný v minútach a sekundách.
Pokiaľ by ste túžili po porovnaní s iným varičom, tu sú časy benzínového variča o výkone 2850 W (Stormbreaker má 3500 W). Testovacia metodika rovnaká ako pri Stormbreakeri.
Ešus | Primus PowerFuel so závetrím |
Technický benzín so závetrím |
Tenkostenný 14 cm | 3:12 | 2:55 |
PRÍSLUŠENSTVO A NÁHRADNÉ DIELY
Priložená sada na údržbu variča sa skladá z čistiacej ihly, náhradného tesnenia k palivovej pumpe, silikónovej pasty na mazanie tesnenia piestu pumpy a dvoch kľúčov na rozoberanie variča. Ako náhradné diely sa predávajú palivová pumpa, palivová hadička, trubička s palivovou dýzou a splynovacia trubica. Pochopiteľne je možné kúpiť aj ďalšie palivové fľaše, okrem prostrednej 700 ml tiež menšie 400 ml a väčšie 1000 ml. Z mojej skúsenosti palivo v prostrednej fľaši vydrží asi 5 dní alebo aj dlhšie, pokiaľ nerozkurujete sneh. Bolo by skvelé, ak by bolo možné kúpiť náhradný adaptér na kartuše, ten som ale nevidel predávať.
Záver
Plusy
• vynikajúce spracovanie
• spaľovanie propán-butánu aj benzínu, propán-bután je možné spaľovať v kvapalnej forme
• vysoký výkon
• komfortná práca s varičom
• tichý chod
• rýchlosť predohrevu
• skvelá regulovateľnosť aj pri spaľovaní benzínu
• rýchle zhasnutie pri spaľovaní benzínu
• skladnosť horáka v zbalenom stave
• poddajná palivová hadička
• jednoduché pripojenie hadičky k palivovej fľaši/adaptéru na kartuše
• konkávny horák
• možnosť dokúpiť množstvo náhradných dielov
• pri odpájaní hadičky od palivovej fľaše nie sú úniky paliva
MÍNUSY
• dlhšie tlakovanie palivovej fľaše
• plastové časti palivovej pumpy
• možnosť vyliatia paliva z horáka pri nadmernom naplnení fľaše alebo pri nedostatočnom natlakovaní
• palivová fľaša nekompatibilná s varičmi iných značiek
• možnosť straty či zničenia adaptéra na kartuše a nemožnosť dokúpenia nového
• plastová nožička adaptéra na kartuše
• horšie zapaľovanie benzínu v mraze
• čistiaca ihla nie je integrovaná
Michal Sladký
Síce sa živí "humanitnou pavedou," ale nič technické mu nie je cudzie. Nadšene rozoberá veci, aby zistil, či po opätovnom zložení stále fungujú. A pokiaľ v tých veciach možno aj niečo páliť, jeho srdce pyromana plesá. Inak páli aspoň sám seba, nakoľko je nadšeným pestovateľom a konzumentom chilli papričiek. Rád sa váľa v lese a je spokojný, pokiaľ zostáva nikým nevidený a nespozorovaný.
Použité vybavenie
Windscreen and Heat Reflector
Primus
Závetrie, ktoré poskytuje viac tepla pri varení jedla.
PowerFuel 1 l
Primus
Palivo Primus pre variče na tekuté palivá.
StormBreaker (OD-1STC)
Soto
Prvý viacpalivový varič, ktorý umožňuje použitie rôznych druhov paliva (kvapalné aj plynné) bez nutnosti výmeny trysiek.