Zoznámte sa so špičkovými varičmi SOTO
HUDY tým
6 minut čtení
Japonská značka SOTO Outdoors, výrobca technicky pokročilých plynových a benzínových varičov, vychádza z bohatých skúseností materskej spoločnosti Shinfuji Burner, ktorá vznikla už v roku 1978. Pri vývoji kladie veľký dôraz na efektivitu horenia, bezpečnosť použitia a spoľahlivosť prevádzky v extrémnych poveternostných podmienkach. Toto úsilie má jediný cieľ, a to poskytnúť ľuďom variče, s ktorými si budú môcť svoje výpravy do hôr a za dobrodružstvom užívať bez starostí.
SOTO v japončine znamená „tam vonku“ alebo „outdoor“. Milé je zistenie, že svetový výrobca najrôznejších horákov, varičov a zapaľovačov pre priemysel aj pre outdoor je dodnes svorným rodinným podnikom vo vlastníctve dvoch bratov. Okolo 150 zamestnancov pracuje v dvoch továrňach, z ktorých jedna je určená na priemyselnú výrobu, druhá pre tú outdoorovú. Nielen výroba, ale aj výskum a vývoj, všetko sa odohráva v Japonsku – bez preháňania neďaleko mora a pod rozkvitnutými sakurami. Japonská presnosť si drží krok s nemeckým Ordnungom alebo švajčiarskym tikotom náramkových hodiniek. A čím je pre Japoncov presnosť, tým je v SOTO tiež udržateľný rozvoj, recyklácia materiálov alebo úplne bezvýhradný poriadok a hygiena na pracovisku.
„Pre výrobky SOTO si chodia zákazníci hľadajúci to najlepšie, to, čo im bude najviac vyhovovať, najlepšie slúžiť. A pre nás je najdôležitejší výraz cestovateľov, turistov, horolezcov a iných dobrodruhov v momente, kedy používajú naše produkty. Oni si chcú užívať prírodu. A k najlepšej ceste samozrejme patrí rýchle a ľahké varenie. Čo môže tromfnúť zážitok, keď si užívate vrcholky hôr s hrnčekom dobrého čaju alebo kávy v ruke?,“ pýta sa so zapálením Tomo Sekiguči podieľajúci sa vo firme na vývoji, marketingu i svetovom predaji.
SOTO sa primárne zameriavalo na japonský trh a ten je vlastne dodnes jeho prioritou. Až v poslednom desaťročí predáva aj pre európsky a americký trh. Filozofia firmy SOTO je taká, že sa zrodila v Japonsku, uprostred japonskej kultúry, takže jej hlavnou starosťou je pokryť japonský trh. „Robí nám radosť, že aj ľudia z Európy, Ameriky považujú naše výrobky za hodné záujmu,“ dodáva skromne a s drobným úklonom pán Sekiguči.
dlhoročná tradícia
Zakladateľ firmy Hajime Yamamoto pôsobil v regióne, kde v zime teploty padali až na -40 °C. Predhriatie horáka v tom čase bežne trvalo zhruba 2 až 3 minúty, čo znamenalo zbytočnú stratu paliva a času, a tak sa rozhodol dať dohromady tím, ktorému by sa podarilo túto dobu skrátiť na niekoľko sekúnd. Krátko na to vznikla spoločnosť Shinfuji Burner, ktorej produkty čoskoro zriadili nový štandard pre celé odvetvie. Predhriatie už nezabralo niekoľko minút, ale len 15 sekúnd.
Priemyselné horáky slávili úspech, a tak sa spoločnosť vrhla na rozšírenie ponuky o modely na domáce použitie. Na tie v roku 1990 nadviazal výkonný zapaľovač Pocket Torch, ktorého plameň len tak niečo nesfúkne. Tento praktický nástroj priviedol tím na myšlienku využiť získané skúsenosti na výrobu potrieb pre pobyt v prírode.
V ZNAMENÍ INOVÁCIÍ
Značka SOTO Outdoors oficiálne vznikla v roku 2010. Odvtedy uviedla na trh hneď niekoľko v mnohých ohľadoch inovatívnych produktov, ktoré získali celý rad významných ocenení. Ak máme menovať, určite nemôžeme zabudnúť benzínový varič SOTO Muka s prevratným systémom štartu bez pálčivého predhrievania. Túto technológiu prevzal aj mladší kúsok SOTO StormBreaker. Ten zase spôsobil revolúciu tým, že sa pri použití rôznych druhov paliva zaobíde bez nutnosti výmeny dýz. Ak sa pozrieme na úplne druhú stranu spektra, nemožno nespomenúť plynový model SOTO WindMaster, ktorý vďaka vstavanému závetriu nezhasne ani v tom najsilnejšom vetre.
K vzniku horáku SOTO WindMaster sa viaže jedna zaujímavá príhoda. Japonský dizajnér bol nakupovať v samoobsluhe, keď z regálu vzal vrecko špagiet. Nevšimol si, že je natrhnutý a niekoľko špagiet sa vysypalo a rozlámalo. V tom okamihu hĺbavého pána napadla paralela s plameňom vyvíjaného variča – jedna špageta sa zlomí ľahko, ale keď je špagiet celý zväzok, zlomiť ho je veľmi ťažké. A tak sú jednotlivé plamienky WindMastera ako jeden zväzok špagiet - silný a nezlomný. Každý jednotlivý otvor horáka je smerovaný tým najefektívnejším smerom, aby spoločne s ostatnými vytvoril jeho plamienok jeden silný, stabilný plameň odolný proti vetru. „Inšpiráciu hľadáme v prírode, a to nie je žiadne klišé. Veríme, že príroda nám môže poskytnúť viac inšpirácie, než si vôbec myslíme. Niektoré naše horáky sú napríklad inšpirované kvetmi,“ dopĺňa Tomo Sekiguči.
SOTO jednoducho neprešľapuje na mieste, ale pevným krokom kráča vpred. Usiluje sa o jediné, teda aby z každého horáka nesúceho logo značky stúpal modrý plameň, dôkaz efektívneho spaľovania paliva. Vo vývoji stavia na poznatkoch priamo z terénu a na skúsenostiach ľudí, ktorí s jej produktmi vyrážajú do vysokých hôr a arktických oblastí.
Svoje variče vyrába v továrni v Japonsku, čo jej dáva priamu kontrolu nad celým procesom vzniku každého kúsku. Pozornosť, ktorú venuje kompletizácii, dokladá už len to, že sa niektoré mechanizmy zostavujú pod mikroskopom. Hotové produkty navyše prechádzajú výstupnou revíziou, pri ktorej je každý z nich dôkladne skontrolovaný a podrobený testovaniu. Každý jednotlivý varič prechádza kúpeľom, kde sa testuje na únik plynu. To zaručuje, že sa na trh a následne aj do hôr dostanú naozaj len kúsky, na ktoré je spoľahnutie.
„História prebieha vo vlnách. Vždy nejakí výrobcovia zanikali, vždy sa objavovali noví. A my musíme byť pre náš odbor absolútne zapálení, neustále sledovať, či naše výrobky vyhovujú tomu, čo zákazníci, outdooroví nadšenci chcú, požadujú. Robíme všetko správne, čo sa týka nášho životného prostredia a jeho čistoty? Zanechávame za svojou výrobou minimálne stopy? Našou snahou je byť neustále na špičke. Nie preto, že chceme byť svetovou jednotkou. Ale preto, že chceme robiť všetko správne, robiť správne veci, robiť správne rozhodnutia. A užívame si, keď nám ľudia rozumejú, vnímajú naše nastavenie. Našim hlavným cieľom je byť súčasťou a spoluvytvárať outdoorovú komunitu, nie byť svetovou jednotkou,“ načrtáva Tomo Sekiguči filozofiu firmy, s ktorou a pre ktorú žije a dýcha.
VYBERTE SI TEN PRAVÝ
Desiatky rokov vývoja, prémiové materiály, vysoká úžitková hodnota, príkladná úroveň spracovania, to všetko robí z produktov SOTO presne ten kus výbavy, ktorý chcete mať vždy vo svojom batohu. Portfólio varičov japonskej značky je široké, nájdete v ňom kúsok na každú výpravu. Určite poteší aj fakt, že reklamácií výrobkov SOTO je v celej sieti HUDY skutočne minimum. Podiel reklamácií sa pohybuje na úrovni necelých 4 promile (ani nie 4 vrátené výrobky na 1 000 predaných!), čo je násobne menej, než majú tí najkvalitnejší konkurenti.
KEĎ ZÁLEŽÍ NA KAŽDOM GRAME
Plynový varič SOTO Amicus tak trochu klame telom, lebo aj napriek nízkej hmotnosti a malým rozmerom poskytuje dostatok výkonu. Čiastočne za to vďačí konkávnemu tvaru horáka, ktorý plameň skvele chráni pred pôsobením vetra. Spoločne s ľahučkým hrncom z anodizovaného hliníka SOTO New River Pot tvoria parádnu kombináciu, ktorá nadchne predovšetkým všetkých, ktorí chcú cestovať naozaj naľahko. Tí navyše neušetria len váhu, ale aj miesto, lebo hrniec s pokrievkou z teplovzdorného plastu pojme ako varič samotný, tak aj štandardnú stogramovú kartušu. Mimochodom, zakúpiť si ho môžete aj v praktickom sete.
DO NÁROČNÝCH PODMIENOK
Názov hovorí jasne, plynový varič SOTO WindMaster, si poradí aj tam, kde iným už môže dochádzať dych. Nevďačí za to však iba konkávnemu horáku s integrovaným závetrím, ale tiež pokročilému systému prívodu paliva so zabudovaným regulátorom tlaku. Čo je na ňom také skvelé? Oproti tradičným ihlovým ventilom dokáže udržať konštantný, a hlavne vysoký výkon aj za nízkych teplôt, kedy sa palivo ochladí a v kartuši klesne tlak.
Konštrukcia variča umožňuje jednoduchú výmenu kompaktných trojramenných nožičiek TriFlex za stabilné štvorramenné 4Flex, ktoré poskytnú dostatočnú oporu aj pri použití väčších nádob. Aj s tými je ale tento skvelý kúsok ľahký a po zbalení aj skladný.
Na cesty do neznáma
Ako už padlo, multifuel SOTO StormBreaker spôsobil pri svojom uvedení na trh nemalé pozdvihnutie. Aby aj nie, použitie viacerých druhov paliva bez nutnosti výmeny dýz umožnil ako vôbec prvý na svete. Pri spaľovaní benzínu sa okrem toho zaobíde bez predhrievania. Rovnako ako starší Muka skonštruovaný tak, že pri štarte vženie do horáka spolu s palivom veľké množstvo vzduchu. Týmto vznikne akýsi vysoko horľavý aerosól, ktorý rýchlo rozohreje sústavu a umožní prepnutie do pracovného módu už cca po dvadsiatich sekundách.
Vďaka tomuto riešeniu sa nemôže stať, že sa horák premení na „ohnivú guľu“, ako tomu občas býva, keď na panvičku natečie viac paliva, ako je potrebné. Manipulácia s varičom je tak o poznanie jednoduchšia a bezpečnejšia. Prevádzka je navyše veľmi čistá, pri zhasínaní totiž stlačený vzduch vyženie z celej sústavy zvyšky benzínu.
Horák má rovnako ako predtým uvedené plynové modely konkávny tvar a integrované závetrie, takže si bez problémov poradí aj s poriadnym víchrom. To sa samozrejme odráža v zachovaní vysokého výkonu za nepriaznivých podmienok. Základňa variča je vďaka veľkému rozpätiu troch nožičiek dostatočne stabilná na to, aby uniesla aj väčšiu nádobu. Pred použitím plynu stačí len naskrutkovať na kartušu ventil a pripojiť prívodnú hadičku. Rovnako ako pri pumpe aj tu nájdete mechanizmus pre jemnú reguláciu plameňa.
SOTO STORMBREAKER V PRAXI
Chcete vedieť, ako sa s varičom pracuje? Pozrite sa na video, v ktorom vám všetko podstatné ukáže Christoph Michel, ktorý sa s ním napríklad vydal na expedíciu proti prúdu jednej z tasmánskych riek.
Použité vybavenie
Amicus Piezo
Soto
Japonskou precíznosťou spracovaný plynový varič s piezoelektrickým zapaľovačom, ktorý svojim výkonom konkuruje drahším varičom.
Amicus
Soto
Japonskou precíznosťou spracovaný plynový varič, ktorý svojim výkonom konkuruje drahším varičom.
Windmaster Stove with 4Flex
Soto
Výkonný varič pre extrémne horské podmienky.
New River Pot + Amicus without Igniter
Soto
Praktický set pre varenie kdekoľvek v prírode.