Šetrní k prírode
Libor Dušek
4 minuty čtení
V posledných rokoch sú nielen v outdoore často skloňované slovné spojenia „trvalá udržateľnosť“, „oblečenie šetrné k prírode“, „eko móda“, „oblečenie zodpovedné k prírode“, „ekologicky udržateľná móda“, „šetrné oblečenie“, „slow fashion“, „nature friendly“ atď. Tento zmysluplný trend súvisí s celospoločenským prístupom udržateľného rozvoja (Sustainable development), ktorého základné princípy vychádzajú z komplexného rešpektu a ohľaduplnosti k Zemi. Cieľom je v rámci súladu spoločenského a hospodárskeho rozvoja zachovať životné prostredie ďalším generáciám v čo najmenej pozmenenej podobe. V HUDY berieme túto tému vážne – naše zameranie je s prírodou priamo spojené, sídlime uprostred jednej z najkrajších oblastí našej republiky a v prírode trávime väčšinu voľného času. Pri výbere tovaru do HUDY je hľadisko udržateľnosti brané ako jedno z dôležitých kritérií a materiály a procesy šetrné k prírode sú zastúpené v stále väčšej miere. Vieme, že ani našim zákazníkom nie je téma udržateľnosti ľahostajná, a preto pri výbere nášho tovaru môžete zvoliť aj filter „šetrné k prírode". Tento príznak má u nás tovar, ktorý je z podstatnej časti vyrobený férovými procesmi a z ekologicky udržateľných materiálov.
ČO JE UDRŽATEĽNÁ MÓDA ŠETRNÁ K PRÍRODE
Z roka na rok stúpa počet ľudí, ktorí sa aktívne stotožňujú s myšlienkami udržateľného rozvoja. Od toho sa odvíjajú aj predmety dennej potreby, ktorými sa obklopujú, vrátane oblečenia a záležitostí súvisiacich s ich záľubami. Je teda prirodzené, že stúpa aj počet outdoorových značiek, ktoré sa hrdo hlásia k faktu, že vyrábajú s ohľadom na prírodu a ich produkty sú teda k prírode šetrné. V prvom rade ide o etickú stránku, ale každému, kto domýšľa svoje skutky do budúcnosti, je jasné, že nejde iba o kaviarenské filozofovanie. V hre je oveľa viac: príroda, ktorú máme všetci tak radi a je pre nás teraz samozrejmosťou, môže počas nasledujúcich desaťročí zmeniť svoju tvár, ak k nej budeme pristupovať bezohľadne. Príroda nie je naša, bola tu skôr ako človek a ľudia by s ňou mali koexistovať v harmonickom vzťahu. Preto je potrebné okrem iného premýšľať o tom, čo si obliekame a aké vymoženosti počas našich outdoorových aktivít využívame.
Nature Friendly: NA PRÍRODE NÁM ZÁLEŽÍ
HUDY sport patrí v ČR k outdoorovým firmám s najdlhšou tradíciou. Už dlhšie ako 30 rokov vám ponúkame tie najkvalitnejšie výrobky v rámci outdoorových aktivít. Pochopiteľne nám záleží na tom, aby sme si všetci užívali outdoorové radosti a zážitky. To všetko je možné iba vtedy, keď v čo možno najväčšej miere rešpektujeme princípy trvalej udržateľnosti a správame sa k prírode šetrne. Nie je od veci nahliadnuť pod povrch vecí a mať aspoň základný prehľad o tom, akým spôsobom sú nami každodenne používané produkty vyrábané. Zoznámiť sa s tým, aký má ich výroba dopad na to najcennejšie, čo nás obklopuje, teda na prírodu a jej jedinečnosť, na ktorej toľko záleží.
Z vyššie uvedených dôvodov v HUDY pri výbere značiek a konkrétnych produktov zohľadňujeme ich ekologické pozadie, respektíve to, či sú výrobky šetrné k prírode. Samozrejme, v súčasnej chvíli nie je možné, aby všetky produkty zdobil certifikát „nature friendly“, ale predsa sa k tomuto ideálu snažíme svojim prístupom prispieť a priblížiť. Strelka kompasu určuje smer šetrný k prírode všetkým autentickým outdoorovým spoločnostiam, teda aj HUDY. Veľmi dobre si uvedomujeme, že všetky outdoorové aktivity predpokladajú rešpekt k prírode, pretože v prírode všetko začalo a napospol všetko sa v nej odohráva. Preto si prírodu vážime a svojím konaním a jednaním už dlhšie ako 30 rokov prispievame k jej ochrane.
EKOLOGICKÉ CERTIFIKÁCIE A MATERIÁLY
V labyrinte všetkých možných ekologických materiálov, certifikátov a organizácií blúdia aj niektorí odborníci. Zorientovať sa v desiatkach, respektíve stovkách rôznych environmentálnych značkách je pre bežného smrteľníka takmer nemožné. Tu je základný prehľad tých najzákladnejších, s ktorými sa najčastejšie stretnete v tuzemskej outdoorovej ponuke.
EOCA je jednou z kľúčových organizácií . Bola založená v roku 2006 motivovaná túžbou outdoorových výrobcov "vrátiť niečo späť" prírode. Združuje viac ako 160 členov – prevažne európskych outdoorových firiem, napr. Arc´teryx, deuter, Icebreaker, La Sportiva, Mammut, Patagonia či The North Face.
Partnerstvo pre udržateľný textil bolo založené za účelom zlepšenia sociálnych a environmentálnych podmienok v rámci globálnej textilnej výroby. Popri viac ako stovke najväčších hráčov nielen textilného priemyslu patrí k členom aj outdoorový výrobca deuter.
Bluesign® je komplexný systém, ktorý poskytuje riešenia v oblasti udržateľného spracovania a výroby priemyselným odvetviam a značkám. Na základe prísnych kritérií sú vyvíjané podporné materiály a služby, ktoré spoločnostiam pomáhajú v jej udržateľnom rozvoji. Výrobky s certifikáciou Bluesign® ponúkajú napr. Arc´teryx, deuter, La Sportiva, Mammut, Patagonia či The North Face alebo Grüezi bag.
Cieľom nadácie Fair Wear je podporovať pracovníkov v odevnom priemysle pri realizácii ich práv na bezpečné, dôstojné a riadne platené zamestnanie. K spolupráci s nadáciou sa hrdo hlási napr. deuter, Mammut či Rab.
GOTS je popredný svetový štandard spracovania textilu pre organické vlákna, vrátane ekologických a sociálnych kritérií, podložený nezávislou certifikáciou celého dodávateľského reťazca od tretích strán. Základnou víziou je, že organické textílie sa stanú významnou súčasťou každodenného života a zlepšia životy ľudí a životného prostredia. Certifikát ponúkajú napr. výrobky českých Direct Alpine.
Zámerom One Percent for the Planet je pomôcť financovať rozmanité ekologické organizácie tak, aby spoločne mohli byť účinnejším zdrojom pri riešení globálnych problémov. Ide o celosvetové hnutie inšpirujúce podniky a jednotlivcov k podpore riešení v oblasti životného prostredia prostredníctvom každoročného členstva a každodenných akcií. Hnutie podporuje jedným percentom svojich tržieb (nie ziskov!) Patagonia.
OEKO-TEX® pozostáva z 18 nezávislých výskumných a testovacích ústavov v oblasti ekológie textilu a kože v Európe a Japonsku s kontaktnými kanceláriami vo viac ako 60 krajinách. Partnerské inštitúty nesú spoločnú zodpovednosť za vývoj skúšobných metód a limitných hodnôt, ktoré tvoria základ pre niekoľko ekologických noriem. Certifikáciu OEKO-TEX® majú napr. niektoré produkty Direct Alpine či Millet alebo Grüezi bag.
Tím Millet praktizuje vlastný program Low impact v oblasti životného prostredia prostredníctvom jasnej stratégie ekologického dizajnu, podporovanej dlhodobými cieľmi, ktorými sa riadi vývoj tejto francúzskej spoločnosti. Spoločne analyzujú životný cyklus svojich produktov, aby znížili ich dopad na životné prostredie na všetkých úrovniach; konkrétne pracujú na materiáloch a certifikáciách.
Cieľom Responsible Down Standard (RDS) je zaistiť, aby prachové perie a perie pochádzalo zo zvierat, ktoré neboli vystavené zbytočnému poškodzovaniu a stresu. Zaisťuje celostné rešpektovanie dobrých životných podmienok kačíc a husí, ktorých perie je potom používané ako výplň spacákov a outdoorového oblečenia, od vyliahnutia až po porážku. Certifikáty RDS majú Arc´teryx, deuter, Mammut, Millet, či The North Face alebo Grüezi bag.
Responsible Wool Standard (RWS) sa zameriava na dobré životné podmienky oviec a zemi, na ktorej sa pasú. Cieľom štandardu RWS je predovšetkým zabezpečiť, aby vlna pochádzala z fariem, ktoré majú progresívny prístup k obhospodarovaniu svojej pôdy a rešpektujú dobré životné podmienky oviec. Týmto štandardom sa môže pochváliť napr. Icebreaker.
Ocean Waste Plastic (OWP) sa zameriava na recykláciu plastov vylovených z oceánov, ktoré sú už mnoho rokov pálčivým problémom. OWP je koncept privedený k životu, aby vyčistil oceány od plastu a minimalizoval množstvo novo vyrobeného (tzv. panenského) plastu. K OWP sa zaviazali napr. britskí Grangers.
PFC sú perfluórované zlúčeniny, látky využívané pre vodeodpudivosť textílií. Sú však veľmi nezdravé a problematicky rozložiteľné v prírode. PFC látky odpudzujú vodu, sú tepelne stabilné a stále, majú však podľa vedeckých štúdií nežiaduci vplyv na zdravie živočíchov a ľudí. Do prostredia sa uvoľňujú predovšetkým pri výrobe tovaru, ale napríklad aj počas prania či likvidácii oblečenia. V malom množstve sa PFC látky môžu dostávať do tela aj cez kožu. Výrobky, ktoré sú označené PFC FREE sa zaväzujú k tomu, že perfluórované látky neobsahujú, čím prospievajú životnému prostrediu a zdraviu ľudí, zvierat i rastlín.