La Sportiva

La Sportiva sa zrodila v roku 1928, kedy Narciso Delladio začal s ručnou výrobou drevákov a kožených topánok pre farmárov a drevorubačov žijúcich v údoliach Fassa a Fiemme v talianskych Dolomitoch. Po skončení svetovej vojny vzrástol dopyt po kvalitnej obuvi, preto Narciso najal ďalších zamestnancov. Reputácia spoločnosti Calzoleria Sportiva čoskoro presiahla hranice horských údolí.

V súčasnosti vyrába La Sportiva obuv takmer pre všetky možné outdoorové aktivity. Topánky na lezenie, vysokohorskú turistiku a expedičné horolezectvo sa dokonca radia k absolútnej špičke na trhu. Ponuka sa nedávno rozrástla o obuv pre skialpinizmus a beh v horskom teréne. Výrobe topánok úspešne sekunduje stále sa rozširujúca produkcia technického oblečenia na beh, lezenie a skialpinizmus. Prevažná časť výroby stále prebieha v sídle firmy v mestečku Ziano di Fiemme, vybavenie s logom La Sportiva však zakúpite vo viac ako 70 krajinách sveta.

História značky La Sportiva

1920–1939

Všetko začalo v okamihu, keď sa v údoliach Fassa a Fiemme začali šíriť zvesti o šikovnosti Narcisa Delladia, ktorý dokázal pre lesných robotníkov a farmárov vyrobiť naozaj kvalitné obutie. Počas druhej svetovej vojny šil Narciso horské topánky pro taliansku armádu. Do tohto obdobia tiež spadá vznik patentovaného systému šnurovania, ktorý neskôr prevzali ďalší renomovaní výrobcovia obuvi.

Po 1945

Po skončení druhej svetovej vojny dopyt po kvalitnej obuvi prudko vzrástol, Narciso preto razantne rozšíril počet svojich zamestnancov. Reputácia spoločnosti Calzoleria Sportiva v tej dobe ďaleko presiahla hranice domovských horských údolí.

1950–1959

Rady zamestnancov rozšíril v päťdesiatych rokoch Narcisov syn Francesco Delladio, známy okrem iného aj schopnosťou robiť správne rozhodnutia v ten správny čas. Bol to práve on, kto presadil výstavbu novej dielne na predmestí Tesero, v ktorej čoskoro po dokončení začala produkcia lyžiarskych topánok. Stále obľúbenejší šport si žiadal o niečo prepracovanejšie obutie, preto nemalá časť priestoru pripadla vývojovému oddeleniu. Rastúca spoločnosť dostala nové meno, ktoré trefne vystihovalo jej snahu ponúknuť zákazníkom technicky vyspelú lyžiarsku obuv a kvalitné topánky do horského terénu. Zrodila sa La Sportiva.

1970–1979

Nástup plastovej lyžiarskej obuvi viedol k opusteniu segmentu. Investícia do vývoja a výrobných technológií by jednoducho bola príliš vysoká. Namiesto toho La Sportiva sústredila všetky sily na produkciu topánok pre horolezectvo a beh na lyžiach. Do chodu spoločnosti sa v tomto období zapojili aj Francescovi synovia Lorenzo, Luciano a Marco. Členovia rodiny Delladio spoločne pracovali na posilnení pozície značky na neustále sa rozvíjajúcom trhu so športovou obuvou.

1980–1989

Spoločnosť sa zamerala na výrobu lezeckej obuvi. Inovatívne topánky La Sportiva v nezameniteľnej fialovo-žltej farebnej kombinácii predstavovali obrovský krok vpred a priniesli firme uznanie po celom svete. V rovnakom čase sa La Sportiva transformovala na akciovú spoločnosť, v ktorej stopercentný podiel pripadol rodine Delladiových.

1991

V roku 1991 La Sportiva získala podiel v nezávislej distribučnej spoločnosti La Sportiva France a zásadným spôsobom tak zvýšila svoj vplyv na prenikanie značky na francúzsky trh.

1995

Rastúci dopyt prinútil rodinu Delladiových k výstavbe novej modernej továrne, ktorá mala nahradiť čoraz viac nevyhovujúcu prevádzku v Tesere.

1996

V septembri roku 1996 sa spoločnosť presťahovala do nového výrobného závodu v Ziane, malebnej horskej dedine ležiacej na úpätí Dolomitov.

1997

Premiestnenie výroby do Zianu prinieslo svoje ovocie. La Sportiva medziročne zvýšila obrat, úspešne pokračovala v prenikaní na zahraničné trhy a získala certifikáciu riadenia kvality podľa normy ISO 9002. Spoločnosť bohužiaľ v priebehu roka opustil Luciano Delladio, ktorý sa rozhodol ísť svojou vlastnou cestou.

1998

La Sportiva nadviazala spoluprácu s americkým výrobcom The North Face, ktorý získal 20% akcií spoločnosti a prevzal distribučnú firmu La Sportiva North America. Obchod urobil z The North Face výhradného dodávateľa produktov La Sportiva pre severoamerický trh.

2000

Spolupráca s The North Face nepriniesla očakávané posilnenie pozície na severoamerickom trhu, a tak rodina Delladio požiadala o zrušenie zmluvy z roku 1998. Zástupcovia spoločnosti The North Face žiadosti po dôkladnom zvážení situácie vyhoveli.

2002

Rastúci záujem o vybavenie s logom La Sportiva prinútilo majiteľa firmy k veľkým investíciám do rozšírenia výroby. Spoločnosť zakúpila budovu v susedstve existujúcej továrne. Objekty prepojila podzemným tunelom a nové priestory vybavila tými najmodernejšími technológiami. Významnú posilu La Sportiva získala v osobe Lanfranca Brugnoliho, muža s bohatými skúsenosťami, ktorý obsadil post administratívneho a finančného riaditeľa.

2003

Spoločnosť získala nový certifikát ISO 9001:2000, ktorý okrem systému riadenia kvality zahŕňa aj normu ISO 14001 upravujúcu vplyvy podnikania na životné prostredie. Obstála tiež pri certifikácii DNV a stala sa tak jedným z mála výrobcov, ktorí dokážu vo výrobe plniť prísne kritériá kvality produkcie a ochrany prírody.

2005

La Sportiva vydržala krízu, ktorá zachvátila trhy na celom svete, so cťou. Spoločnosť vďaka enormnému úsiliu udržala rast a pripravila plán investícií do vývoja a marketingu pre ďalšie obdobie.

2006

V januári roku 2006 sa súčasťou celosvetovej distribučnej siete spoločnosti stala dovtedy nezávislá La Sportiva North America. Firma prešla reštrukturalizáciou, ktorá ju posunula zase o kus ďalej. Zmenilo sa mnoho. Rady obchodníkov rozšírili skúsení špecialisti, ktorí sa podelili o taliansky trh a zahraničie. Vzniklo interné marketingové oddelenie zodpovedné za komunikáciu a vzťahy s verejnosťou. Vývojový tím dostal k dispozícii nové technológie, továreň v Ziano zase moderné výrobné stroje.

2007

Investície do rozvoja sa vyplatili, firme sa podarilo naplniť stanovené ciele. Na trh prišli nové modely, z ktorých sa najviac blysli lezečky Solution a bežecké topánky Fireblade. Úspechy slávili aj športovci z tímu La Sportiva. Patxi Usobiaga ovládol svetový pohár v lezení na obtiažnosť, Kilian Fishuber kraľoval boulderingu a Fulvio Dapit vyhral talianske majstrovstvá v horskom behu.

2008

La Sportiva oslávila 80 rokov svojej existencie celým radom podujatí pripomínajúcich významné výročie. V tom istom roku sa spoločnosť stala výhradným dovozcom kanadského technického oblečenia značky Blurr na európsky trh.

2009

Príchod svetovej finančnej krízy spoločnosť vďaka pohotovej reakcii vedenia a zmene obchodnej aj marketingovej stratégie ustála bez väčších problémov. Svetlo sveta uzreli skialpové lyžiarky Stratos vyrobené s použitím titánu a karbónu. Nové materiály, premyslená konštrukcia a precízne spracovanie, to všetko vytvorilo jedinečný celok, vďaka ktorému sa La Sportiva vyšvihla na špičku odvetvia. Prostredníctvom popredných európskych distribútorov firma v Európe prvýkrát predstavila kolekciu kanadskej značky Blurr.

2010

Nepriaznivý vývoj na svetových trhoch La Sportivu v rozmachu nezastavil. Spoločnosť predstavila farebným poňatím značne odvážnu kolekciu a nadviazala spoluprácu s kórejským výrobcom elektroniky Samsung. Netradičné partnerstvo vzniklo na základe tvorby novej rady technického oblečenia, ktorá by doplnila súčasnú ponuku horolezeckej obuvi, lyžiarok pre skialpinizmus, lyží, viazania a ďalšieho príslušenstva. Ambiciózne plány však nebolo možné uskutočniť bez navýšenia kapacít, preto firma pristúpila k rozšíreniu výrobnej aj skladovej infraštruktúry. Investície išli aj do ochrany životného prostredia, a to v podobe inštalácie filtrov na zachytávanie oxidu uhoľnatého a optimalizácie odpadového hospodárstva.

2011

La Sportiva uviedla na trh dlho pripravovanú skialpinistickú kolekciu zahŕňajúcu všetko potrebné vybavenie. Svetlo sveta uzrela kompletná rada skialpových lyží, nová generácia viazania, inovované stúpacie pásy, lyžiarky Spitfire, Sideral a Starlet a hlavne netrpezlivo očakávaná kolekcia technického zimného oblečenia. V apríli toho istého roku vznikla v spolupráci s čínskym výrobcom, ktorý 12 rokov dodával talianskej spoločnosti bežecké topánky, firma Fujan La Sportiva. Ihneď nato začala výstavba sídla nového producenta. Od začiatku sa počítalo s plnou sebestačnosťou budovy, ktorá mala získavať energiu prostredníctvom solárnych panelov a tepelných čerpadiel.

2012

Ponuka produktov La Sportiva sa rozrástla o nové modely topánok, ktoré čoskoro získali rad ocenení a dôveru zákazníkov. Spoločnosť otvorila novú administratívnu budovu a investovala do rozšírenia výrobných kapacít. Nemalé prostriedky vložila aj do transformácie energetického hospodárstva. Od roku 2012 dokázala La Sportiva celú prevádzku firmy pokryť výlučne z obnoviteľných zdrojov.

2013

Spoločnosť vybudovala v Ziane nové zázemie pre vývojové oddelenie a získala množstvo ocenení na významných medzinárodných podujatiach. Revolučný model Trango Cube ustanovil nové štandardy v kategórii trekingovej a horolezeckej obuvi. Skialpinistické vybavenie obohatila nová kolekcia technického oblečenia a štvor-prackové lyžiarky Spectre a Sparkle určené na freeride. Na športovom poli dosiahol skvelé úspechy francúzsky skialpinista William Bon Mardion, ktorý v lyžiarkach Stratos Cube ovládol svetový šampionát.

2014

La Sportiva sa v novom etickom kódexe zaviazala prevádzkovať spoločnosť v súlade so zásadami socioekonomickej zodpovednosti. Dodržiavanie princípov spravodlivosti, čestnosti, integrity a transparentnosti dostala na starosť novo ustanovená dozorná rada. Posun vo výrobe zaznamenala kolekcia topánok pre horskú turistiku a treking, pri ktorej firma prvýkrát použila technológiu Gore-Tex Surround. Lezečky Helios SR a oblečenie La Sportiva výrazne pomohli Urbanovi Zemmerovi k získaniu titulu majstra sveta v rýchlostnom lezení.

2015

Rok 2015 sa niesol v znamení zármutku nad odchodom Francesca Delladia. La Sportiva sa rozlúčila s mužom, ktorý svoj život obetoval tvrdej práci. Zanechal za sebou úspešnú a na medzinárodnom poli uznávanú spoločnosť. Post prezidenta prevzal a výkonným riaditeľom sa stal Francescov syn Lorenzo Delladio. Firma naďalej rástla a zbierala jedno ocenenie za druhým. Horolezecké topánky do extrémnych podmienok G2 MS sa na veľtrhu ISPO stali najlepším outdoorovým produktom. Zväz talianskych predajcov vyzdvihol balenie produktov La Sportiva a marketing spoločnosti označil za najefektívnejší na trhu. Úspechy zdôraznilo ocenenie Safe The Brand udeľované firmám používajúcim značku Made in Italy, ktoré sa dokázali presadiť aj na medzinárodnom poli.

2016

Spoločnosť uviedla do prevádzky nové inovačné centrum, ktorého súčasťou sa stalo tiež moderne vybavené oddelenie na spracovanie karbónu používaného napríklad na výrobu špičkových skialpinistických lyžiarok Stratos. Na obchodnom poli sa La Sportiva blysla otvorením značkovej predajne v Cavalese a spustením nových internetových stránok a e-shopu. Ako jedna z mála firiem obhájila prestížne talianske ocenenie Save the Brand. Lorenzo Delladio sa navyše stal nositeľom talianskeho rádu za zásluhy (Ordine al merito della Repubblica Italiana), a to pre vedenie spoločnosti v súlade so zásadami udržateľnosti a zodpovedného prístupu k ochrane životného prostredia.

2017

Nastal rok veľkých zmien vo vlastníckych štruktúrach firmy. Lorenzo Delladio odkúpil podiel svojho brata Marca a stal sa jediným majiteľom spoločnosti. Tá opäť investovala do svojej infraštruktúry, a to rozšírením hlavnej administratívnej budovy, výstavbou novej výrobnej haly a otvorením značkovej predajne v španielskom Rodellary. La Sportiva sa po tretí raz za sebou stala držiteľom ocenenia Save the Brand, tentokrát za progresívny prístup v oblasti internetových aktivít. Zaslúžený úspech zaznamenali špičkové skialpinistické lyžiarky Stratos Hi-Cube vyrábané s použitím technológií známych z leteckého priemyslu. Inovatívny produkt si vyslúžil ocenenie Zlatý kompas. Nezaháľali ani ambasádori značky. Adam Ondra ako prvý na svete vyliezol v nórskom Flatangeru cestu v obtiažnosti 9c. Angela Eiter sa pre zmenu stala prvou ženou, ktorá zdolala líniu ohodnotenú stupňom 9b. Na konci roka La Sportiva uverejnila správu o udržateľnosti, ktorá zhrnula všetky aktivity firmy na poli spoločenskej zodpovednosti.

Kategórie v ktorých značku nájdete