RECENZIA: Testujeme cyklistický batoh deuter Trans Alpine Pro 28
Marek Žampach
5 minut čtení
Aký zvoliť cyklobatoh? Tak pred touto pálčivou otázkou som stál pri plánovaní svojho 14-dňového cyklotripu po ďalekých krajinách. Vyrážal som na sever Estónska, a hoci sme v Čechách už pár slnečných dní na tričko mali, počas cesty som očakával chladné počasie, čo znamenalo aj teplejšie a priestrannejšie oblečenie. No áno, ale kam to všetko na bicykli napchať? Bolo mi jasné, že o stopercentne ultra ľahký bikepacking sa tentokrát jednať nebude. Nakoniec som sa rozhodol pre turistické tašky na zadnom nosiči bicykla, ktoré som doplnil batohom Trans Alpine Pro 28 od deuteru! No, a ako som s ním bol spokojný? To prezradia nasledujúce riadky.
![]() |
![]() |
![]() |
Váha Trans Alpine Pro 28? To by sa dalo!
Model Trans Alpine je dnes už legenda. Primárne cyklistický batoh s väčšou kapacitou, ktorý sa dá ale krásne používať aj na turistiku, na skialpy alebo do mesta. Osobne som s ním však doteraz nemal žiadnu skúsenosť, a tak som sa nemohol dočkať, až mi deuter Trans Alpine Pro 28 príde domov.
Na kvalitné spracovanie a takmer neobmedzenú odolnosť sme od Nemcov zvyknutí. Pri starších modeloch to niekedy bývalo na úkor ich hmotnosti, ale tieto časy sú snáď konečne preč. Minimálne pri tomto modeli to je určite pravda. 1350 g je podľa mňa super, najmä keď vezmem do úvahy komplexnosť, prepracovanosť a celkovú odolnosť batohu.

ČÍM VIAC vreciek, TÝM VIAC TRANS ALPINE
PREDNÁ SIEŤKA
Pri čelnom pohľade vás ihneď zaujme typická transalpiniacka sieťka určená pre pripevnenie prilby. Veľkosť helmet holderu sa dá jednoducho regulovať pomocou postranných popruhov s háčikom, ktoré môžu slúžiť aj ako bočný popruh na pripevnenie čohokoľvek. Do sieťky tak môžete v prípade potreby umiestniť napríklad aj bundu alebo vrchné tričko a nemusíte sa báť, že vám niekde po ceste vypadne.
MULTIFUNKČNÉ VRECKO NA TECHNICKÝ VERCAJK
Za sieťkou nasleduje predné multifunkčné vrecko plné organizérov a najrôznejších vnútorných priehradiek. Ideálne priestory na uloženie všetkých potrebných cyklovecí, ako je napríklad pumpička, montpáky na výmenu duše alebo napríklad nejaká tá energetická tyčinka. Trojica vreciek je na zips, takže ich môžete využiť aj na nejaké drobnosti, ktoré by v otvorenom priestore mohli ľahko zapadnúť. Nájdeme tu ešte ale ďalšie dve podlhovasté vrecká, ktoré sa výborne hodia práve na spomínanú pumpičku alebo napríklad skladaciu fľašu. Úložný priestor premyslený do posledného detailu, ktorý som naozaj ocenil, predovšetkým z toho hľadiska, že som mal všetky technické veci v jednom vrecku a nemiešali sa mi s oblečením v hlavnom vrecku.
Hlavné vrecko
Zdá sa vám, že tých vnútorných vreciek a priehradiek je na jeden batoh už dosť? Nie tak úplne. Priestranné hlavné vrecko totiž zahŕňa aj trojicu integrovaných vnútorných vreciek vhodných na organizáciu vecí v batohu. Na spodku hlavného vrecka je prepínací zips, ktorý ho oddeľuje od spodného priestoru, kam je možné pohodlne umiestniť dôležité veci, čo potrebujete mať rýchlo po ruke. Ja som v spodnom vrecku vozil napríklad lekárničku. Nie je problém si spodný zips rozopnúť a výrazne tak zväčšiť úložný priestor hlavného vrecka.

Zvyšné vrecká a kapsičky
No a aby bol zoznam všetkých úložných priestorov kompletný, tak za hlavným vreckom nájdeme ešte jeden rozopínací na hydratačný vak o veľkosti až 3 litre a tiež skryté bočné vrecko na cennosti, ako je napríklad mobilný telefón alebo pas, ak budete batoh používať niekde v cudzine. Jaj, a skoro by som zabudol na dvojicu sieťovaných vreciek na bedrovom páse a po stranách batohu.
Uf, tak to je snáď všetko. Vôbec by som sa ale nedivil, keby mal batoh schované ešte nejaké ďalšie vrecko, na ktoré som počas testovania nenarazil. Je až podivuhodné, ako sa návrhárom podarilo natesnať také množstvo úložného priestoru do batohu o veľkosti 28 litrov. Milovníci organizácie a poriadku ho jednoducho musia milovať!
MATERIÁLY A CELKOVÉ PREVEDENIE
Čo sa týka prevedenia batohu ako takého, tak hneď na prvý pohľad rozhodne zaujme. Zaujímavým benefitom je to, že prakticky celý batoh je z recyklovaných a recyklovateľných materiálov a je tak šetrný k životnému prostrediu.

Ramenné popruhy
Materiál plecniaka je ľahký a odolný, s výraznou ripstop štruktúrou, ktorá ho chráni proti prípadnému roztrhnutiu. Zaujímavým prvkom sú ramenné popruhy, ktoré sú vo vrchnej časti zosilnené pevnou gumou. To oceníte v momentoch, kedy budete musieť na svojich cyklo-potulkách bicykel napríklad kúsok prenášať a hodíte si ho na ramená. Spodná časť popruhov je pokrytá pevnou sieťkou, čím je zaistená lepšia priedušnosť. Samozrejme tu nájdete aj posuvný hrudný pás a praktický držiak na okuliare.
Bedrový pás
Bedrový pás pôsobí celkom mohutne, ale vďaka prepracovanému systému nastavenia naozaj skvele priľne k telu a drží batoh na mieste aj v náročných zjazdoch. Okrem toho, že je polstrovanie pásu naozaj príjemné a mäkké, je aj vďaka dostatku vetracích otvorov veľmi priedušné. Jeho plné zapnutie tak nebude ani v horúcom lete nepríjemné.
Chrbtový systém
Chrbtový systém batohu je ergonomicky natvarovaný a spevnený dvojicou hliníkových tyčiek. Systém Airstripes skladajúci sa z dvoch panelov pokrytých pevnou sieťovinou zaisťuje dôkladnú ventiláciu. Panely sú navyše vytvorené s ohľadom na čo najmenší kontakt s vašim chrbtom. Napomáha tomu jednak medzera medzi nimi, jednak ich vnútorná vlnkovitá štruktúra. To všetko zaisťuje príjemný pocit na chrbte aj v prípade, že sa viac potíte. Tiež jednotlivé namáhané časti chrbta sú vystužené tak, aby nedošlo k ich opotrebovaniu.

Ďalšie drobnosti, ktoré som ocenil, sú napríklad reflexné prvky po celom povrchu batohu, drobné tiahla na zipsoch umožňujúce pohodlnejší vstup do batohu napríklad aj za jazdy alebo dnes už pomerne samozrejmá prítomnosť výrazne farebnej pláštenky.
ODOLNOSŤ BATOHU – OSOBNÝ TEST
Odolnosť batohu je naozaj excelentná. Sám som ju mal možnosť otestoval na vlastnej koži. V pomerne vysokej rýchlosti som sa zachytil batohom o strom. Ten ma následne vymrštil z bicykla a ja som tvrdo dopadol na chrbát a práve na batoh. Po dopade som skontroloval najprv seba a následne svoj deuter Trans Alpine. Čakal som, že sa vplyvom nárazu museli zákonite natrhnúť ramenné popruhy alebo rozorvať zvršok batohu, jednoducho konečná. Trans Alpinu sa však nestalo prakticky nič, až na natrhnutú prednú sieťku. Fakt dobré!

AKO BATOH SEDÍ?
Výrobca udáva optimálne zaťaženie batohu 4-8 kilo. Ja som batoh využil na dvoch cestách. Pri dlhšej som ho používal hlavne ako doplnkový priestor na veci, ktoré som nechcel dávať na bicykel. Osem kíl som v ňom teda väčšinou nevozil. Zaujímalo ma ale, ako sa batoh bude správať pri plnom zaťažení, preto som s ním podnikol aj víkendovú akciu, kedy som do neho naložil všetko od spacáku až po varič. Váha bola teda poznať a môžem povedať, že sa batoh pohodlne vozí/nosí aj s väčším zaťažením.
O chrbtovom systéme batohu som sa už zmienil. Vylepšený systém Airstripes tu funguje a je veľmi príjemný. Spolu s natvarovanými ramennými popruhmi a mäkkým a perfektne priľnavým bedrákom tvoria naozaj zaujímavú kombináciu pre všetky druhy cyklistiky. Pri správnom nastavení všetkých aspektov systému perfektne rozloží záťaž na celú plochu chrbta a uľaví tak vašim ramenám. Dôležité tiež je, že batoh na chrbte nijako necestuje a pevne drží, čo som ocenil ako na ceste, tak ale obzvlášť v teréne, kde človek s telom pracuje predsa len viac.

TRANS ALPINE DÁVA aj NIEČO NAviac
Už som trochu načal tému udržateľnosti batohu. Táto téma samozrejme rezonuje súčasným dianím, preto sa pri nej na chvíľu zastavím. Trans Alpine Pro 28 je vytvorený z veľkej časti z recyklovaných materiálov. Bonusom k tomu je vynechanie škodlivých látok PFAS, ktoré sa využívajú napríklad pri ochrannej impregnácii povrchových materiálov. Deuter namiesto toho používa DWR úpravu rovnako účinnú, ale oveľa šetrnejšiu k okolitému svetu. Nielen vďaka tomu produkt disponuje niekoľkými certifikátmi, ktoré ho zaraďujú medzi naozaj ekologicky šetrné kúsky.
Jedným z nich je prestížna certifikácia Bluesign design, ktorá sa zaoberá práve udržateľnosťou v textilnom priemysle. Výrobky označené touto pečiatkou sú vyrábané spôsobom, ktorý šetrí zdroje a má minimálny dopad na životné prostredie. Ďalším zaujímavým ocenením je certifikát Green Button, ktorý označuje sociálne a environmentálne udržateľné textílie. Toto sú na prvý pohľad maličkosti, ktoré ale v dôsledku vôbec bezvýznamné nie sú a môžu byť veľkým plusom pri výslednom rozhodovaní.

ZHRNUTIE
Hoci s batohmi od deuteru nejaké tie skúsenosti mám, model Trans Alpine ma doteraz celkom míňal a teraz už môžem povedať, že to bola skutočná škoda. Ide o odolný a vysoko multifunkčný batoh, ktorý je zameraný primárne na MTB cyklistiku, ale svoje uplatnenie nájde naozaj všade, kde potrebujete priedušný a dobre padnúci (aj pri vysoko dynamickom pohybe) chrbtový systém a veľké množstvo vreciek.
Výhody Trans Alpine Pro 28
Pokiaľ by som mal z pohľadu spotrebiteľa využívajúceho batoh pri cykloturistike vyzdvihnúť tri vlastnosti, ktorými si ma Trans Alpine získal, bezpochyby by to boli:
• Prepracovaný chrbtový systém, ktorý drží a je v rámci možností skutočne priedušný
• Veľké množstvo vreciek, ktoré sú v batohu usporiadané logicky a s dobrým prístupom do nich. Veľmi napomáhajú pohodlnej organizácii vo vnútri batohu
• Celková odolnosť batohu

Nevýhody Trans Alpine Pro 28
Má tento batoh vôbec nejaké tie muchy? V tomto prípade sa musím hrať na naozaj veľkého hnidopicha, tých vecí, čo by sa dali zlepšiť alebo prerobiť, za mňa naozaj veľa nie je. Ale predsa len:
• Predná sieťka je výborná pre uloženie prilby, bundy a všetkého, čo potrebujete mať rýchlo po ruke. Zároveň to je ale asi najmenej odolné miesto batohu, ktoré môžete počas používania natrhnúť, tak ako sa to podarilo mne
• Pre tvrdohlavých gramárov je stále veľmi ťažký
• Trochu vyššia cena, ktorá sa ale oplatí
No, tak to je Trans Alpine 28 Pro, skutočne prvotriedny batoh nielen pre cyklistické dobrodružstvo.